
Kosten elektrische auto
Van aanschaf tot maandelijkse lasten
Wat kost een elektrische auto in de praktijk?

Naast de positieve impact op het milieu, zijn de kosten vaak een reden om voor een elektrische auto te kiezen. Hoewel nog steeds de aanschafprijs van nieuwe elektrische auto’s en elektrische occasions iets hoger kan zijn, zijn EV’s in de dagelijkse praktijk veelal een stuk goedkoper.
Opbouw van de kosten van een elektrische auto
Om de kosten van een (elektrische) auto inzichtelijk te maken, is het allereerst slim om de verschillende kostenposten op een rij te zetten. Die kosten bestaan uit:
- Brandstof (kosten voor het opladen)
- Motorrijtuigenbelasting (ook wel: wegenbelasting)
- Verzekering
- Onderhoud
- Afschrijving
- Eventuele rentekosten van een lening De laatste kostenpost laten we achterwege, omdat deze niet afhankelijk van de auto, maar van je autolening is. Over de rest lees je hieronder meer.
Kosten van het opladen van een elektrische auto
De kosten voor het opladen van een elektrische auto zijn afhankelijk van de prijs van stroom. Die fluctueert nogal, waardoor zeker de kosten van het thuis aan de wallbox opladen moeilijk te bepalen zijn. Simpel gezegd, wordt deze prijs per kWh bepaald door je energiecontract. Dan zijn er nog twee andere manieren om je elektrische auto op te laden, namelijk via een openbaar laadpunt en via een snellaadstation. Laatstgenoemde kost gemiddeld € 0,75 per kWh, terwijl een openbare laadpaal rond de € 0,55 per kWh kost.
Kosten van verbruik in de praktijk
In de praktijk doe je er goed aan je elektrische auto niet te vaak met de snellader op te laden, want dat verkort de levensduur van de accu van je elektrische auto. Met een mix van thuis, openbaar en snelladen, is het denkbaar dat je gemiddeld € 0,60 per kWh betaalt. Een zuinige elektrische auto die 15 kWh per 100 kilometer verbruikt, kost over die afstand € 9,-. Ter vergelijking: Een zuinige benzineauto verbruikt ongeveer 7 liter per 100 kilometer. Als benzine € 2,- per liter kost, komt dat neer op € 14,-.
Motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting van een elektrische auto
De motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd) bedraagt bij een elektrische auto voorlopig nog € 0. Voorlopig, want zoals de plannen er nu liggen, duurt dit tot en met 2024. Daarna volgt in 2025 een overgangsjaar waarin eigenaren van een EV 75 procent korting op de wegenbelasting krijgen. In 2026 is dat voorbij, en betalen elektrische rijders hetzelfde als benzinerijders. Belangrijke kanttekening hierbij is dat wegenbelasting wordt berekend op basis van gewicht en elektrische auto’s zwaarder zijn dan hun door fossiele brandstof aangedreven evenknieën. Lees hier meer over de wegenbelasting voor een elektrische auto.
Kosten van de verzekering van een elektrische auto
Net als bij wegenbelasting, speelt (naast de catalogusprijs) gewicht een rol bij de kosten van een autoverzekering. En laat een elektrische auto nou net gemiddeld duurder en zwaarder zijn dan een auto op benzine. Je bent dus meer kwijt per jaar aan verzekeringspremies. De exacte premie is uiteraard van allerlei factoren afhankelijk, waaronder de leeftijd en het aantal schadevrije jaren van de bestuurder. Wil je een exacte berekening? Vergelijk dan diverse premies bij Independer.
Afschrijving van een elektrische auto
Als je een elektrische auto koopt, betaal je een bepaalde aanschafprijs. Wanneer je hem vervolgens weer verkoopt, krijg je een bepaalde prijs voor je elektrische auto. Deze aanschafprijs minus het bedrag dat je ervoor terugkrijgt bij doorverkoop, is de afschrijving. Bijvoorbeeld: koop je een EV voor € 30.000 en verkoop je hem na een jaar voor € 27.000, dan heb je € 3.000 afgeschreven, ofwel € 250 per maand. Deze afschrijving is bij een elektrische auto op dit moment nog de grootste kostenpost.

EV's in verschillende prijsklassen
Veel gestelde vragen over de kosten van een elektrische auto
Hierboven zie je in de berekening dat een elektrische auto duidelijk lagere kosten per kilometer met zich meebrengt dan een gelijk geprijsde benzineauto. Hoewel de afschrijving en verzekeringspremie doorgaans wat hoger zijn, win je dat onderaan de streep weer terug met brandstofkosten, onderhoud en (tot en met 2025) motorrijtuigenbelasting. Overigens is ook na die tijd, met de motorrijtuigenbelasting meegerekend, elektrisch rijden goedkoper.
Verschillende elektrische auto’s hebben verschillende accu’s. Bovendien zijn er verschillende manieren van laden, ieder weer met verschillende aanbieders die eigen prijzen rekenen. Het is dus erg lastig om één prijs voor een laadbeurt te noemen. Als je soms snellaadt, soms bij een publieke laadpaal staat en soms thuis aan het stopcontact laadt, is het denkbaar dat je gemiddeld € 0,60 per kWh betaalt. Zou je bij een laadbeurt een vrij gangbare 50 kWh laden, dan ben je € 30 kwijt. Daarmee kun je ongeveer 250 tot 300 kilometer rijden.
Hierboven las je al, dat je geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) hoeft te betalen tot en met 2024. In 2025 krijg je nog 75 procent korting op de wegenbelasting en vanaf 2026 betaal je het volle bedrag wat je ook voor een benzineauto betaalt. Dat bedrag is afhankelijk van het gewicht van de auto in kwestie.
Je hebt met een elektrische auto dezelfde kosten als met een benzineauto, maar met een paar uitzonderingen. Je betaalt voor opladen (‘elektrisch tanken’), onderhoud, verzekering en afschrijving. Laatstgenoemde merk je pas bij de verkoop, maar is wel een kostenpost om rekening mee te houden. Het is het geld dat je ‘verliest’ doordat je auto minder waard wordt. Belangrijke verschillen met benzineauto’s:
- Je betaalt tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting en in 2025 krijg je hier nog 75 procent korting op. Daarna betaal je de volle wegenbelasting.
- Je krijgt in 2023 en 2024 subsidie op een elektrische auto – ook een occasion.
- Het onderhoud van een EV is aanzienlijk goedkoper dan van een benzineauto.
- De afschrijving en verzekeringspremie liggen doorgaans iets hoger, maar vallen meestal weg tegen de voordelen. Verder naar boven zie je berekeningen van een goedkope elektrische auto en een gemiddelde elektrische auto, afgezet tegen een gelijk geprijsde benzineauto.
Afhankelijk van het type elektrische auto en de rijstijl van de bestuurder, ligt het verbruik van een EV tussen de 8 en 30 kWh per 100 kilometer. Daarnaast zijn de kosten voor opladen sterk afhankelijk van de manier van opladen en de aanbieder van de oplaadfaciliteit. Dit ligt doorgaans ergens tussen de € 0,55 en € 0,90 per kWh. In het gunstigste geval verbruik je dus 8 kWh à € 0,55, wat neerkomt op € 4,40 per 100 kilometer. In het minst gunstige rekenvoorbeeld is dat 30 kWh à € 0,90, dus € 27 per 100 kilometer.
Over het algemeen zijn de kosten voor het opladen van een elektrische auto lager dan voor het voltanken van een benzineauto. Het hangt van de accucapaciteit van de elektrische auto – en de tank van de benzineauto – af. Kijken we naar gemiddeld verbruik, dan is elektrisch rijden nog steeds goedkoper. Een zuinige elektrische auto die 15 kWh per 100 kilometer verbruikt met een stroomprijs van € 0,60 per kWh, kost € 9 per 100 kilometer. Een zuinige benzineauto die 7 liter per 100 kilometer verbruikt met een benzineprijs van € 2 per liter, kost € 14 per 100 kilometer.
In de rekenvoorbeelden op deze pagina zie je dat je al snel € 1.500 tot € 2.500 per jaar kunt besparen met elektrisch rijden. Uiteraard hangt het er helemaal van af welke auto’s je met elkaar vergelijkt en hoeveel kilometer je per jaar rijdt, maar zelfs in de goedkopere prijsklassen zijn de verschillen aanzienlijk.
Gratis je elektrische auto opladen was tot voor kort mogelijk als je boodschappen ging doen bij (sommige vestigingen van) Lidl. Onder druk van de energieprijzen werd dit eind 2022 afgeschaft. Ikea biedt nog wel gratis laadmogelijkheden aan. Let wel: niet alle laadpalen van Ikea zijn gratis. Ben je bereid te betalen voor het laden tijdens een shop-, eet- of slaapbezoek? Diverse supermarktketens, waaronder eerdergenoemde Lidl, Albert Heijn en Jumbo, maar ook McDonald’s en verschillende hotelketens, bieden laadpalen aan.