
Elektrische auto opladen
Alles over elektrisch tanken
Alles over het opladen van je elektrische auto

Je elektrische auto opladen is vaak net even anders dan andere apparaten opladen. Dit is niet in de laatste plaats omdat de accu van je elektrische auto veel meer capaciteit heeft dan, laten we zeggen, die van je smartphone. Bovendien heb je de auto soms (bijvoorbeeld onderweg) snel weer nodig, wat een andere manier van opladen vereist. Hoe dit allemaal werkt en wat je moet doen om zo lang mogelijk van je elektrische auto te genieten, lees je in onze informatie over het opladen van de accu.
Vergoeding opladen elektrische auto
Gratis je elektrische auto opladen is (vrijwel) nergens mogelijk. Het kan dat bepaalde bedrijven het aanbieden als ‘lokkertje’ of extra dienst, maar in de regel betaal je voor de stroom die je afneemt. Deze vergoeding voor het opladen van je elektrische auto is afhankelijk van het laadpunt: aanbieders van laadpalen en snellaadstations bepalen hun eigen prijs en thuis bepaalt jouw energieleverancier wat je betaalt. Bij een mix van thuis laden, openbare laadpalen en af en toe snelladen is echter € 0,60 per kWh (waarbij je, afhankelijk van de auto, grofweg 20 tot 100 kWh afneemt) een goed uitgangspunt.
Waar je elektrische auto opladen: via gewoon stopcontact, laadpaal of snellader?
Je elektrische auto opladen kan op verschillende manieren. Zo kun je thuis gewoon een stekker in het stopcontact steken (al wordt dit niet aangeraden) of een laadpaal laten installeren, de auto aan een laadpaal op straat zetten of in een mum van tijd opladen bij een snellaadstation. Al deze verschillende manieren van opladen hebben zo hun eigen voor- en nadelen die we hieronder toelichten.
Opladen via het stopcontact: traag en onveilig
Het is mogelijk om je auto op te laden via het stopcontact, maar het is niet aan te raden. Ten eerste omdat de laadtijd behoorlijk lang is. De maximale capaciteit van een stopcontact is 2,3 kW. Deel de capaciteit van je accupakket (doorgaans 40 tot 100 kWh) door 2,3, en de uitkomst is het (grote) aantal uren dat er nodig is om een lege accu volledig op te laden. Daar komt nog bij, dat de laadkabel aan een stopcontact brandgevaarlijk heet kan worden. Je snapt dus dat laden aan het stopcontact – zelfs bij lage energietarieven – sterk wordt afgeraden.
Opladen aan de laadpaal thuis: lekker makkelijk
Als je er de mogelijkheid voor hebt, is een laadpaal bij je huis wel zo comfortabel. Terwijl je ’s nachts in bed ligt, laadt je auto op. Dat is nog makkelijker dan tanken. De keerzijde is wel, dat snelladen op deze manier niet kan. Reken erop dat je toch al snel vijf tot acht uur verder bent voordat je op pad kunt (afhankelijk van de laadpaal en de auto). Als de stroomtarieven de pan uit rijzen, kan het bovendien zo zijn dat je aan een publieke laadpaal goedkoper uit bent. Lees hier meer over het thuis opladen van je elektrische auto.
Opladen bij een openbare laadpaal: vaak voordelig
De openbare laadpaal is veelal sneller en – bij exorbitante stroomtarieven thuis – goedkoper dan een eigen laadpaal. Je moet wel net het geluk hebben dat er een paal vrij is. Daarnaast heb je meestal een abonnement nodig om zo’n paal te kunnen gebruiken. Je krijgt dan een pasje waarmee je je bij de paal kunt identificeren. Hier vind je meer informatie over zo’n laadpas. Een ander nadeel is, dat je niet te lang bij zo’n paal kunt staan. Is je auto vol en haal je hem niet op tijd weg, dan kun je een boete krijgen. Lees meer over deze laadpalen.
Opladen met een snellader: snel, maar niet zonder nadelen
Zo snel als benzine tanken wordt het niet, maar een auto binnen een kwartiertje – of zelfs nog iets sneller – naar tachtig procent laden, is eenvoudig mogelijk bij een snellaadstation. Het kost wel iets meer dan opladen aan een laadpaal, maar onderweg is het de ideale oplossing – en nog steeds meestal goedkoper dan tanken. Voor een optimaal functionerende accu is het beter om niet uitsluitend te snelladen.
Tips voor het opladen van je elektrische auto

- Zorg dat je voor aan de laadpaal een lange laadkabel bij je hebt, zodat je geen hinder ondervindt van auto’s die tussen jou en een laadpaal geparkeerd staan.
- Een eigen wallbox of laadpaal is beter dan een stopcontact.
- Het beste is, om de accu’s zoveel mogelijk tussen de twintig en tachtig procent opgeladen te houden.
- Snelladen is wel zo makkelijk, maar minder goed voor je accu. Doe dit dus alleen als het echt nodig is.
- Verwarm je auto (en vooral de accu) voor als je oplaadt en wegrijdt, zeker in de koude maanden.
- Rijd regelmatig (minimaal twee tot drie keer per maand) met een elektrische auto om de accu in goede staat te houden.
- Bij lange stilstand blijft je accu in de beste staat als hij tussen de dertig en tachtig procent opgeladen is. Helemaal ideaal is het, als je de accu voor vijftig procent oplaadt voordat je de auto wegzet.
- Staat je auto in de vrieskou? Zorg dat hij minimaal veertig procent acculading heeft of laat hem aan een laadpaal staan en verwarm hem lichtjes.
- Is het niet per se nodig om te laden? Doe het dan niet. Veelvuldig korte beetjes laden gaat ten koste van het aantal beschikbare laadcycli.
EV's met snellaadfunctie
Veelgestelde vragen over een elektrische auto opladen
Een elektrische auto opladen gaat in principe net als elk ander elektrisch apparaat opladen: met een stekker. Die stekker steek je thuis in het stopcontact of in een laadpaal of snellader. Hierboven lees je de verschillen en de voor- en nadelen van iedere vorm van opladen.
Heb je een laadpaal bij je huis, zet je de auto vaak aan een openbare laadpaal en gebruik je af en toe een snellader, dan is het niet ondenkbaar dat je gemiddeld € 0,60 per kWh betaalt. Wil je 250 tot 300 kilometer kunnen rijden, dan heb je ongeveer 50 kWh nodig. Daarvoor betaal je 50*€ 0,60=€ 30.
Het is niet noodzakelijk, maar het wordt aangeraden om de accu van een elektrische auto zoveel mogelijk tussen de twintig en tachtig procent opgeladen te houden. Op die manier beperk je slijtage van het accupakket tot een minimum. Dat betekent: opladen voordat je onder de twintig komt en stoppen met opladen als je de tachtig procent bereikt. Uiteraard mag je hier wel eens van afwijken (bijvoorbeeld op lange afstanden), maar wie in de regel deze waarden aanhoudt, geniet het langst van zijn accupakket. Overigens: een gemiddeld accupakket gaat langer mee dan een complete benzineauto, dus maak je daarover geen zorgen.
De laadtijd verschilt per auto en laadpunt. Het is eenvoudig te berekenen hoelang het opladen van je elektrische auto duurt. Je neemt het aantal kWh dat je nodig hebt om jouw accu op te laden en deelt dat door de maximale capaciteit waarmee je bij dat laadpunt kunt laden. Stel, je moet 50 kWh laden en het laadpunt heeft een maximale capaciteit van 25 kW, dan duurt het opladen twee uur. Er zijn echter ook snellaadstations met een capaciteit van 250 kW waar 50 kWh opladen slechts twaalf minuten duurt!
Laadpalen en (snel)laadstations schieten als paddenstoelen uit de grond, dus binnenkort kun je zo goed als overal je elektrische auto opladen. Op parkeerplaatsen staan vaak laadpalen, op drukke verkeersaders zijn diverse (snel)laadstations te vinden en sommige supermarkten en warenhuizen bieden laadpalen aan. Bovendien kun je, als je daar de mogelijkheid voor hebt, een laadpaal of wallbox bij je huis plaatsen. Je kunt zelfs thuis via het stopcontact opladen (al wordt dat niet aangeraden). Opties genoeg, dus.
Langs de snelweg vind je snelladers. Dit zijn laadpunten die de accu van je elektrische auto met hoog vermogen opladen. Hierdoor kun je snel opladen. Zo kun je al binnen een kwartier tot 300 kilometer rijbereik bijladen.
Dit hangt van twee zaken af. Enerzijds is dit afhankelijk van de capaciteit van het accupakket van je elektrische auto en anderzijds speelt het verbruik van je auto een grote rol. Voor een zuinige elektrische auto is een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer heel normaal, en kan het goed dat deze een accucapaciteit van 60 kWh heeft. Met deze auto moet je iedere 400 kilometer opladen.
Voor de levensduur van het accupakket van je elektrische auto is langzaam opladen beter dan snelladen. Kies daarom voor een gezonde mix van beide vormen van laden als je zo lang mogelijk met je elektrische auto wilt doen. Maak je echter niet te veel zorgen, want garanties op je accupakket van meerdere jaren en 160.000 kilometer of meer zijn eerder regel dan uitzondering.
Vroege elektrische auto’s konden niet allemaal snelladen, maar tegenwoordig worden er nog nauwelijks auto’s geproduceerd zonder snellaadfunctie. Echter, niet alle auto’s die kunnen snelladen, laden even snel op. Dit kan verschillen van 22 kW tot meer dan 350 kW. Moet je wat vaker onderweg snelladen, check dan of de elektrische auto van jouw keuze snel genoeg kan opladen.
Er zijn (woon)warenhuizen, eetgelegenheden, hotels en supermarkten die opladen tijdens een verblijf aanbieden, maar zelden is dit gratis. Ikea biedt dit vooralsnog gratis aan, maar niet op alle beschikbare laadpunten – let hier dus goed op voordat je je elektrische auto aankoppelt.