
Dacia Spring review (2021+)
Lees ons eerlijke oordeel over deze auto
Goedkoop en elektrisch van A naar B
De Dacia Spring is een compacte SUV met een elektrische aandrijving. Het is een echte Dacia en dat betekent dat hij is ontworpen met een lage vraagprijs in gedachten; alle overbodige extra’s zijn geschrapt en snel gaat hij niet. Het resultaat van deze no-nonsens aanpak is de goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt. Als je met die wetenschap in de auto stapt – zonder hoge verwachtingen op het gebied van ruimte, prestaties of comfort – kun je eigenlijk niet anders concluderen dan dat het een waanzinnig leuk autootje is dat voor een grote doelgroep op maat gesneden lijkt.
Pluspunten
De Dacia Spring is licht en wendbaar en daardoor ideaal voor gebruik in de stad.
Het is de goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt.
De bediening is bijzonder overzichtelijk; iedereen raakt er snel vertrouwd mee.
Minpunten
Buiten de stad mist de Dacia Spring snelheid.
Volwassenen hebben achterin niets te zoeken; het is er te krap voor hen.
De veiligheidsuitrusting laat te wensen over.

Modeleigenschappen Dacia Spring (2021+)
Met een lengte van 3,73 meter is de Dacia Spring dik drie en een halve decimeter korter dan een Dacia Sandero. Zijn kofferbak is met een inhoud van 300 liter slechts 23 liter kleiner dan die van de Sandero. Daarmee is hij nog altijd groot genoeg voor een paar boodschappen- of sporttassen en dat is precies waar de meeste eigenaren behoefte aan hebben. De Dacia Spring is namelijk geknipt voor de stad. Dat blijkt niet alleen uit zijn afmetingen, maar ook uit al zijn andere eigenschappen.
Prestaties Dacia Spring (2021+)
In de stad komt de Dacia Spring goed mee. Je komt er snel mee van 0 naar 50 kilometer per uur. Van 50 naar 100 kilometer heeft deze auto aanzienlijk meer tijd nodig. Dat geldt vooral voor de basisversie, de Spring Electric 45. De duurdere Spring Electric 60 versnelt aanzienlijk vlugger, maar nog altijd met een tempo waar niemand van onder de indruk raakt. Ook de beperkte actieradius van de Dacia Spring nodigt niet uit tot lange reizen. Een gemiddelde forens maakt dat overigens weinig uit, want de prestaties zijn namelijk goed genoeg voor het meeste woon-werkverkeer.

Rijgedrag Dacia Spring (2021+)
De Dacia Spring heeft een leuke troef in handen en dat is zijn relatief bescheiden gewicht. Doordat hij weinig batterijen aan boord heeft, is hij lichter dan de meeste andere elektrische auto’s. Hij heeft dus ook niet zoveel paardenkrachten nodig om in beweging te komen. Het leidt tot een licht en levendig rijgedrag. En aangezien deze auto zelden met hoge snelheden door haarspeldbochten gaat, merk je weinig van de beweeglijkheid van de koets. In de dagelijkse praktijk rijdt hij al met al best lekker.
Comfort Dacia Spring (2021+)
Tijdens het ontwerp van de Dacia Spring is in meerdere opzichten merkbaar bezuinigd op het comfort. Zo kan de bestuurdersstoel weliswaar naar voren en naar achteren worden bewogen en kan ook de hellingshoek van de rugleuning worden versteld, maar verder laat de rijpositie zich niet aanpassen; het stuur is gefixeerd, evenals de hoogte van de bestuurdersstoel. De achterbank is geschikt voor kinderen. Volwassenen kunnen er amper hun knieën bewegen en moeten vanwege het lage plafond hun hoofd scheef houden.
Uitrustingsniveaus Dacia Spring (2021+)
Belangrijk basiscomfort zoals airconditioning is aanwezig, maar let desalniettemin goed op; voor de hand liggende extra’s als een groot display, camera’s, sensoren en een snellader zijn alleen verkrijgbaar op duurdere uitvoeringen. De uitrustingsniveaus heten achtereenvolgens Comfort, Comfort Plus, Essential, Expression en Extreme. Ook deze bieden weinig elektronische veiligheidssystemen. Vandaar dat de Dacia Spring bij veiligheidstesten geen hoge scores haalt.
Huidig aanbod Dacia Spring (2021+)


BMW 3-Serie Touring 318i M Sport Edition | Apple Carplay |

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Start/Stop Aut Exclusive | Navigatie | Stoelventilatie | Stoel-/en stuurverwarming | Camera voor en achter | Parkeersensoren |

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Prestige NL AUTO | PDC | STOELVERW | NAVI |

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 AUTOMAAT AMG SPORT EDITION 1e EIGENAAR PANO DAK CAMERA ALCANTARA LED NAVI CRUISE

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Plus 1e EIGENAAR ADAPT CRUISE CAMERA LED ECC

MINI Countryman Mini 1.5 Cooper | Leer | Keyless |

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active ADAPT CRUISE CAMERA LED NAVI ECC

Volkswagen Golf Vii 1.0 TSI 110pk 5-drs Highline Business R

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Premium AUTOMAAT CAMERA CARPLAY HALF LEDER

Volkswagen ID.4 First 77 kWh 204PK 20INCH+CARPLAY+EL TREKH

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine 1e EIGENAAR CAMERA NAVI ADAP CRUISE ECC

Skoda Octavia Combi 1.5TSI 150PK/Panoramadak/Elek trekh/Alcantara/Virtuel cockpit/Et

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh / CAMERA/ PARK. SENSOREN/ STOELVERWARM./ IQ. LIGHT/ NAVI/ CLIMA/ GETINT GLAS/ 19" LMV

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSi 130 Pk Comfortline Business | Adaptive Cruise | Navigatie | Stoelverwarming | Trekhaak | Camera | DynAudio | 120.389 Km!!

Audi A1 Sportback 30 TFSI 115pk epic Navigatie Pdc Led Cruise 112

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease pro Trekhaak Navi Panorama

Renault Megane Estate 1.3 TCe GT-Line | Dode hoek | Bose | Panoramisch-dak | LED | Achteruitrij camera | Trekhaak | 1.700KG trekgewicht.

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 165 PK Aut. OPC Sport-line Memory Leder Camera

Toyota Corolla 1.8 Hybrid Trek | Stoelverwarming | Adaptive cruise | Trekhaak | Carplay | Camera | Keyless | Full LED | Navigatie | Climate control

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI | 1e EIGENAAR | AUTOMAAT | VIRTUAL | PANO |

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T N-Connecta 7p. | Trekhaak | Panoramadak | Rondomzicht camera | Keyless entry | 1800kg trekgewicht |

BMW 3-Serie Touring 318iA LUXURY Edition PANO | FULL LED | LEDER | ELEK TREKHAAK | NAVI | STOELVERW | PDC V+A | LMV

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion Navi|Trekhaak|Camera|Dealer Onderhouden

MINI Countryman Mini 1.5 Cooper Panorama dak / Black Package / Mini Navigatie / Dashcam Mini /

Audi A3 Limousine 35 TFSI 150PK Navigatie | Lichtmetalen velgen | Cruise Control

Hyundai Kona 1.6 T-GDI Premium 4WD | 177pk | Automaat | Trekhaak

Toyota RAV4 2.5 HYBRID DYNAMIC BLACK GARANTIE 10-2027 NAVI.ADAPTIVE CRUISE.PDC VOOR+ACHTER 100% ONDERHOUDEN

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI Comfortline | Carplay | Adaptive cruise | Navigatie | DAB | Parkeerhulp | Climate control | Bluetooth | Getint glas

Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh * SOH 100% * TREKHAAK * 474 KM ACCU RANGE !!

Betrouwbaarheid Dacia Spring (2021+)
Dacia heeft een uitstekende reputatie als het gaat om betrouwbaarheid. Dat hangt nauw samen met de beproefde techniek die dit merk doorgaans toepast in zijn auto’s. Eigenaren van de Dacia Spring zijn over het algemeen ook na verloop van tijd nog erg tevreden met deze auto. Vervelende storingen komen niet of zelden voor. Wel bestaan er enkele klachten over de werking van verwarming. Ernstig is dat niet te noemen. Vergeet desondanks niet om deze goed te testen tijdens een proefrit in een van de beschikbare Dacia Spring occasions.
Kosten Dacia Spring (2021+)
De aanschafprijs van een Dacia Spring ligt bijzonder laag. Let echter wel op hoeveel je extra betaalt voor allerlei extra’s, want daardoor stijgt de prijs zover dat een vergelijking met andere kleine auto’s met een elektrische aandrijving nog tot interessante inzichten kan leiden. Wat betreft de totale werkelijke kosten betaal je weinig voor brandstof, onderhoud en wegenbelasting.

AutoTrack oordeel Dacia Spring (2021+)
Wie goedkoop en milieubewust van A naar B wil, kan eigenlijk niet heen om de Dacia Spring. Mits de kilometers gemaakt worden in een stedelijke omgeving, want buiten de bebouwde kom is deze kleine SUV niet op zijn best. De prestaties schieten daarvoor echt te kort. Dit is een auto die zeer geschikt is voor boodschappen en bezoekjes aan de sportschool. Als je de achterbank naar beneden klapt kun je er zelfs nog wat dozen in kwijt. Maak je vaak kleine ritjes en kun je regelmatig laden? Dan heb je mogelijk niet meer nodig dan deze eigenzinnige auto.



















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































