
Volkswagen ID.4 review (2020+)
Lees ons eerlijke oordeel over deze auto
Solide auto voor wie snel, comfortabel, veilig en verantwoord wil rijden
De Volkswagen ID.4 is een volledig elektrisch aangedreven SUV. Hij is ideaal als gezinsauto, want de binnenruimte is groot. Daarnaast is het een bijzonder veilige auto met tal van elektronische hulpsystemen op dat vlak. Net als veel grotere elektrische auto’s produceert hij tijdens het rijden geen uitstoot en kan hij lekker vlot optrekken. Desondanks voelt hij eerder solide dan sportief aan tijdens het rijden. Dit komt voor een belangrijk deel door het relatief grote gewicht van de auto, waardoor hij als een blok op de weg ligt. De actieradius en de oplaadtijden zijn niet spectaculair, maar wel oké.
Pluspunten
De rijeigenschappen van de Volkswagen ID.4 zijn uitstekend.
Deze auto biedt veel binnenruimte.
Door de kleine draaicirkel is de ID.4 bijzonder wendbaar.
Minpunten
Het dashboard van de Volkswagen ID.4 heeft amper knoppen.
De materialen in het interieur maken geen hoogwaardige indruk.
Tussen de voorwielen bevindt zich geen opbergruimte (‘frunk’).

Modeleigenschappen Volkswagen ID.4 (2020+)
De lengte van de Volkswagen ID.4 is 4,59 meter. Dat is dik drie decimeter meer dan de Volkswagen ID.3. Het belangrijkste verschil tussen die twee zit in de kofferruimte; met 543 liter is die van de ID.4 58 liter groter dan die van de ID.3. Niet iedereen is even enthousiast over de vormgeving van de ID.4. Volkswagen komt die critici tegemoet met de Volkswagen ID.5. Met zijn schuin aflopende daklijn doet deze auto eerder denken aan een coupé dan een SUV. Dat maakt zijn verschijning sportiever en eleganter.
Prestaties Volkswagen ID.4 (2020+)
De Volkswagen ID.4 is verkrijgbaar met verschillende elektrische aandrijvingen en accupakketten. Als je een grotere actieradius en een snellere acceleratie wenst, kun je dat als gevolg tegen een hogere vraagprijs realiseren. Het basispakket volstaat om een redelijke afstand af te leggen en is vlot genoeg om mee te komen in het dagelijkse verkeer. Dat maakt hem ideaal voor woon-werkverkeer, mits je in de gelegenheid bent om regelmatig op te laden. De snelste versie is de Volkswagen ID.4 299 pk GTX, waarmee je in no-time vanuit stilstand op 100 kilometer per uur komt.

Rijgedrag Volkswagen ID.4 (2020+)
Alles voelt solide in de Volkswagen ID.4. Dat hangt samen met het gewicht van de auto; hij ligt stevig op de weg. Dat gewicht maakt ook dat hij niet bijzonder sportief aanvoelt, ook niet in de sportieve rijmodus. Desondanks reageert de auto vlot op alle handelingen van de bestuurder en stuurt hij licht en soepel. Als je rijdt, is het bijzonder stil in de auto; je hoort enkel wat licht geruis van de banden en de wind. Opvallend is de kleine draaicirkel die heel handig is als je wilt keren of andere manoeuvres in krappe ruimtes moet uitvoeren.
Comfort Volkswagen ID.4 (2020+)
De stoelen in de Volkswagen ID.4 geven veel steun. De binnenruimte is groot genoeg om er met vijf mensen plaats te kunnen nemen, zonder dat iemand het gevoel krijgt dat hij niet voldoende bewegingsvrijheid heeft. Als bestuurder kun je stoel en stuur zo afstellen dat je een optimale zitpositie creëert, ook als je een minder gebruikelijk postuur hebt. Iedere inzittende heeft de beschikking over makkelijke opbergruimtes. De bagageruimte achterin is flink, maar voorin – onder wat je bij andere auto’s de motorkap noemt – bevindt zich vreemd genoeg geen ‘frunk’ om spullen in op te bergen.
Aankleding interieur Volkswagen ID.4 (2020+)
Het interieur is rustgevend. Dit komt voor een belangrijk deel doordat de meeste functies zich met het touchscreen laten bedienen. Esthetisch is dat fraai, maar handig is het niet; te vaak moet je als bestuurder naar het scherm kijken in plaats van naar de weg. Delen van het materiaal in het interieur maken een minder fraaie indruk. Het is geen hard plastic – daarvoor voelt het te zacht – maar het lijkt er wel veel op.
Huidig aanbod Volkswagen ID.4 (2020+)


Volkswagen Polo 1.0 TSI HL R Line Business |Pano|Virtual|Stoelverwrm|

MINI Countryman Mini 2.0 Cooper S E ALL4 Chili / Panoramadak / Camera / Head-up / Leder / Keyless / 19'' / Navi. Proff / Stoelverwarming / Cruise Control

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition - N.A.P. Airco, Cruise, PDC, Navi, Trekhaak.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition/ compleet/ zeer mooi!

MINI Cooper 2020 Automaat 1.5 - Pano, Stoelverwarming

Mercedes-Benz C-klasse Estate 160 AMG 2020 AUT Grijs VOL OPTIE

MINI Clubman Mini 1.5 COOPER AUT | PANO | NAVI | NL AUTO | RIJKLAAR

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic | NAP | Automaat | Dealeronderhouden | Stoelverwarming | Keyless | Camera

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh 3-fase [ Navi Adapt.cruise Camera ]

BMW 5-Serie Touring 520i M Sport [CAMERA, TREKHAAK, AUTOMATISCHE ACHTERKLEP, AUTOMATISCHE STOELEN, CRUISE CONTROL, FLIPPERS, BLUETOOTH TELEFOON, AIRCO, NAVI, NIEUWSTAAT]

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Nissan X-Trail 1.6 DIG-T Tekna | Navigatie | 360 camera | Panoramadak | Leer | Stoel+stuurverwarming | Bose | NL auto!! | UNIEKE AUTO NISMO PAKKET!!!! met oa navigatie panoramadak camera 360 sportpakket leren bekleding stoelverwarming pdc etc. Nederlandse auto 118052 NAP.

Volvo V60 2.0 T5 Momentum

Kia Optima Sportswagon PHEV 2.0 *205pk* DynamicPlus | Orig. NL | Schuifdak | Vol-Led | Camera | Carplay | Stoelverwarming | Privacy | Cruise & Climate Control |

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 AMG Line Panoramadak I Led I Cruise I Sportstoelen I Stoelverwarming I NL Auto I NAP

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line | Leder | BOSE | Trekhaak | Navigatie | Camera |

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 140pk Automaat Stijl I Sunroof | Dode hoek herkenning | Stoelverwarming | Camera

MINI Countryman 1.5 Cooper Dutch Made Edition

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Highline 2x R DYNaudio NAP

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid First Edition CAMERA | CLIMATE | LMV17 | DAB | NAVI | TRHAAK | ADAPCRUISE | LED

Peugeot 5008 1.2 PureTech 130pk Premium Aut. 7 pers. [ Panorama Focal audio Adapt.cruise ]

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Active 1e Eigenaar,Navi,Clima,Camera,Cruise,PDC,N.A.P,APK tot 04-2026

Renault Megane Estate 1.3 TCe 140 EDC Automaat BOSE | Trekhaak | Navigatie | DAB

Ford Mondeo Wagon BWJ 2019 2.0 141 PK IVCT HEV Titanium APPLE CARPLAY | ANDROID AUTO | NAVI | CLIMA | CRUISE | ELEKTRISCHE STOEL | STOELVERW. | VOORRUITVERW. | ELEKTRISCHE ACHTERKELP | CAMERA | DODE HOEK | LMV | PDC

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive Automaat 136pk | Panoramadak | Navigatie | Park Assist | Dealer-onderhouden |

Ford Focus Wagon 125pk EB Vignale, Design- & Technology pack

Peugeot 3008 1.2 PURETECH GT LINE/FULL LED/CAMERA/HALF LEDER/19''LMV

BMW X1 xDrive20i High Exe NL AUTO*ACC*MEMORY*CAMERA*AFN HAAK

Betrouwbaarheid Volkswagen ID.4 (2020+)
Een groot voordeel van de Volkswagen ID.4 is dat je amper naar de garage hoeft voor onderhoudsbeurten; één keer per twee jaar is vaak voldoende. Mechanisch is er weinig dat kan misgaan. Elektronisch is de auto soms wel storingsgevoelig. In de meeste gevallen levert dat echter amper problemen op en kan de auto na een herstart weer verder rijden. Wat betreft de betrouwbaarheid bestaat er dan ook geen enkele reden om niet via AutoTrack naar Volkswagen ID.4 occasions te kijken.
Kosten Volkswagen ID.4 (2020+)
De prijs van een Volkswagen ID.4 is sterk afhankelijk van de versie die je kiest. Vooral de omvang van de accu’s en het type aandrijving zijn van belang. Daarnaast speelt het uitrustingsniveau een rol. Sowieso geldt voor iedere uitvoering dat je aan de solide bouw en geavanceerde techniek merkt dat je kwaliteit krijgt voor je geld. Als je kiest voor de eenvoudigste uitvoering, heb je een goede grote elektrische auto zonder dat je te veel betaalt.

AutoTrack oordeel Volkswagen ID.4 (2020+)
De Volkswagen ID.4 is een prima auto voor iedereen die snel, comfortabel, veilig en verantwoord wil rijden. Je kunt hem kiezen in verschillende configuraties, dus er is altijd wel een die aansluit op jouw mobiliteitsbehoefte. Het is een auto met een solide karakter. Dat geldt zowel voor de vorm als voor de techniek. Gaat je voorkeur uit naar een elektrische auto die sportief aanvoelt en wat speelser is? Kijk dan vooral even verder, want ze bestaan zonder meer.