
BMW X3 review F25 (2010-2017)
De BMW X3 is een middelgrote SUV en het is goed te begrijpen waarom hij gewild is bij een grote groep liefhebbers; de imposante verschijning biedt veel binnenruimte die fraai en ergonomisch verantwoord is ingericht. Je kan er even makkelijk spullen als grote volwassenen in kwijt. En wat of wie je ook vervoert, de reis is altijd aangenaam, want de rijeigenschappen zijn voortreffelijk. Aan deze tweede generatie is duidelijk te merken dat de ingenieurs van BMW alles in het werk hebben gesteld om de succesvolle eerste generatie te overtreffen.
Bekijk 116 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze BMW X3 biedt meer comfort dan zijn voorganger.
- Ondanks zijn hoogte houdt hij zich prima in bochten.
- De bouw van deze SUV is bijzonder solide.
- De hinderlijke middentunnel maakt het een derde passagier op de achterbank niet makkelijk.
- De aanschafprijs ligt hoog.
- Deze generatie is net niet zo betrouwbaar als de vorige.

Modeleigenschappen BMW X3 (2010-2017)
De tweede generatie van de BMW X3 is met een lengte van 4,65 meter bijna een decimeter langer dan zijn voorganger. De bagageruimte met een inhoud van 550 liter is maar liefst 70 liter gegroeid. Ter vergelijking: een BMW X5 uit dezelfde periode meet 4,85 meter en heeft een bagageruimte van 620 liter. De kleinere BMW X1 is 4,45 meter lang met een bagageruimte van 420 liter. In principe bestaat er maar één carrosserievariant van de X3. Toch beschouwen kenners de BMW X4 sinds zijn introductie in 2015 als een coupéversie van de X3.
Prestaties BMW X3 (2010-2017)
De BMW X3 is een auto waar je verschillende kanten mee op kunt. Het instapmodel heeft een motor van gemiddelde grootte die de achterwielen aandrijft. Wie kiest voor een BMW xDrive35i krijgt daarentegen een auto die bijzonder snel uit de startblokken kan komen en met zijn vierwielaandrijving ook op onverharde wegen goed vooruit komt. Welke versie je ook kiest, traag is de X3 nooit. Je krijgt hoe dan ook een auto waar je in het dagelijkse verkeer in Nederland prima mee uit de voeten kunt, ook op de snelweg.
Brandstofverbruik BMW X3 (2010-2017)
De tweede generatie van de BMW X3 is alleen verkrijgbaar met een diesel- of een benzinemotor. Hij beschikt over een stop-/startsysteem. De motor slaat daardoor even af als je moet wachten bij de spoorbomen of het verkeerslicht. Desondanks blijft het brandstofverbruik naar de huidige maatstaven best hoog, vooral als je kiest voor een model met een zwaardere motor en vierwielaandrijving.

Rijgedrag BMW X3 (2010-2017)
Het rijgedrag van de BMW X3 van de tweede generatie biedt meer comfort dan bij zijn voorganger. Het onderstel geeft de oneffenheden in het wegdek niet meer zo hard door. Het stuur draait ondanks de elektrische stuurbekrachtiging aangenaam zwaar, terwijl iedere beweging direct doorkomt bij de voorwielen. In de bochten blijft de X3 keurig stabiel. Wie vindt dat het rijgedrag van de X3 nog wat aanpassing behoeft, kan kiezen voor Dynamic Drive Control.
Comfort BMW X3 (2010-2017)
Het interieur van een BMW X3 van de tweede generatie ziet er verzorgd uit en alle onderdelen voelen prettig en solide aan. De uitrustingsniveaus en de optielijst zijn bijzonder compleet. Binnen het redelijke is alles mogelijk. Een flink deel van de uitrusting is standaard. Denk daarbij onder andere aan armsteunen, cruisecontrol, getint glas, lichtmetalen velgen, regen- en lichtsensoren en elektrisch bedienbare zijruiten. Parkeersensoren, een navigatiesysteem, lederen bekleding, een schuifdak en stoelverwarming behoren tot de extra’s.
Binnenruimte BMW X3 (2010-2017)
Het verruimde interieur is een groot pluspunt van de BMW X3 van de tweede generatie. Twee volwassenen hebben achterin meer dan voldoende bewegingsvrijheid rond knieën en hoofd. Een derde volwassene heeft last van een middentunnel tussen zijn voeten. Dankzij een lage tildrempel kun je makkelijk spullen in de grote laadruimte schuiven. Als het optionele skiluik aanwezig is, kun je de X3 prima inzetten voor een vakantie naar de sneeuw. Sowieso is hij geschikt voor de verhuizing van een studenteninboedel; met een neergeklapte achterbank ontstaat een vlakke laadvloer waar je ook via de achterportieren prima bij kan.

Betrouwbaarheid BMW X3 (2010-2017)
Betrouwbaarheid BMW X3 (2010-2017)
De BMW X3 staat bekend als een betrouwbare auto. De tweede generatie kan incidenteel kleine storingen vertonen, onder andere aan de luchtslang, het alarmsysteem of de rembekrachtiging. Doorgaans kost het de pechhulpdienst weinig moeite om deze op te lossen. Vraag bij BMW X3 occasions – net als bij andere auto’s – altijd naar de onderhoudshistorie als je aankoop overweegt. Regelmatig onderhoud voorkomt ongewenste storingen.
Kosten BMW X3 (2010-2017)
De aanschafwaarde van een BMW X3 van de tweede generatie ligt relatief hoog. Dit komt doordat het gewilde auto’s zijn die veel kwaliteit, ruimte en comfort bieden. Vergeet niet om in het totale kostenplaatje ook de kosten voor brandstof en wegenbelasting mee te nemen, want ook die zijn aan hoge kant. Het goede nieuws is dat je bij eventuele inruil een betrekkelijk groot deel van het geïnvesteerde bedrag weer terug kan verdienen.

AutoTrack oordeel BMW X3 (2010-2017)
Als je je oriënteert voor een degelijke SUV en je budget beschikbaar hebt voor wat extra kwaliteit en uitstraling, kun je eigenlijk niet om de BMW X3 heen. Het is een heerlijk rijdende ruime en praktische auto die je op heel veel terreinen kunt inzetten. Vooral tijdens lange ritten komt de comfortabele meerwaarde van deze auto duidelijk naar voren. Daarnaast beleeft ook de sportieve automobilist aan een X3 in de juiste uitvoering buitengewoon veel rijplezier.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






