
































Lamborghini Urus 4.0 V8 | Novitec Esteso Widebody | Carbon | Massage |
202129.735 km
Razend populair is hij, die Lamborghini Urus. Voor het eerst in de geschiedenis biedt het Italiaanse sportwagenmerk, dat we vooral kennen van lage, legendarische modellen zoals de Countach, de Huracan en de Aventador, een grote en hoge SUV. Lamborghini noemt de Urus zelfs een Super Sport Utility Vehicle. Het model bestaat sinds 2018 en is erg gewild bij bekende mensen; in Nederland rijden onder meer vlogger Enzo Knol en fitnessgoeroe Joël Beukers een Urus.
Dat de Urus thuishoort in het allerduurste segment, zie je wel aan de prijzen die Lamborghini vraagt voor een nieuwe versie. De prijs voor een Urus begint ruim boven de 250.000 euro, en dat is nog zonder opties. Daarvoor krijg je dan wel een hele grote, snelle auto die qua prestaties de naam Lamborghini absoluut waard is. Er is keuze uit één motor: elk exemplaar heeft een 4,0-liter V8 met twee turbo’s in zijn neus met een vermogen van maar liefst 650 paardenkrachten en een maximale trekkracht van 850 Newtonmeter. Daarmee sprint de enorme SUV in 3,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur, terwijl de topsnelheid 305 kilometer per uur is.
Zodoende is de Urus een echte supercar in een gezinsverpakking die bovendien net iets beter presteert dan de sterkste versie van de Audi Q8, de RSQ8. Die heeft in de basis precies dezelfde motor, alleen is die in de Audi goed voor 600 pk, een topsnelheid van maximaal 300 kilometer per uur terwijl de sprint 0,2 seconden langer duurt. Baas boven baas, zullen we maar zeggen.
De Urus is weliswaar het best verkopende model uit de geschiedenis van Lamborghini, het aanbod van gebruikte exemplaren is nog vrij beperkt. Ten eerste bestaat het model natuurlijk nog niet zo lang en kent de auto geen directe voorgangers. Ten tweede worden er in Nederland geen honderden stuks per jaar van verkocht, de Urus is een exclusieve verschijning en zal dat waarschijnlijk wel blijven.
Nog een voordeel: eigenaren van een Urus rijden doorgaans niet heel veel met hun auto. Er staan bijvoorbeeld nauwelijks exemplaren te koop met een kilometerstand boven de 50.000. Reken per kilometer trouwens wel op flinke kosten: de belastingen op de Urus zijn hoog, net als zijn benzineverbruik en de prijzen van een servicebeurt en onderdelen kunnen ook aardig in de papieren lopen.