















































































Lamborghini Aventador 6.5 V12 LP750-4 Superveloce SV Verde Ithaca Lift Camera
201624.660 km
Woorden schieten te kort voor de Lamborghini Aventador. Snel. Aerodynamisch. Lichtgewicht. Groot. Lawaaierig. Deze termen zijn allemaal van toepassing op deze Lamborghini. En toch brengen ze niet de sensatie over die je voelt als je er in 2,9 seconden vanuit stilstand mee naar 100 kilometer per uur schiet. Je hoeft geen ervaren coureur te zijn om achter het stuur plaats te nemen. Jij kan het ook. Mits je het geld ervoor over hebt natuurlijk.
De Aventador is best groot: 4,78 meter lang en 2,26 meter breed. Voor een sportauto kan dat lastig zijn, want omvang brengt gewicht en luchtweerstand met zich mee en dat werkt nadelig op de snelheid. Lamborghini lost dat op met technologische vondsten op het gebied van aerodynamica en materiaal. Bovendien bouwen ze zware motoren die met pure kracht iedere weerstand breken. Twaalf cilinders en 700 pk krijgen het gevaarte supersnel in beweging.
Nog meer techniek zorgt ervoor dat al die kracht controleerbaar blijft. Dat is nodig, want wie met enige overmoed in een oudere Lamborghini stapt, kan snel de controle over het stuur kwijt raken. De technologie in de Aventador helpt de bestuurder om de wagen recht en op de weg te houden. Sommige bestuurders vinden dat jammer omdat zij daardoor minder contact met de motor en de weg voelen. Veilig is het wel.
Ondanks alle technologie blijft het besturen van een Aventador een sensationele belevenis. Mocht het niet genoeg voor je zijn, kan je ook nog opschalen. Met de de Lamborghini Aventador S uit 2016 bijvoorbeeld. Of de de Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce uit 2015. Net iets meer pk’s en iets minder gewicht maken deze versie nog een fractie sneller dan het standaardmodel; hij rijdt van 0 naar 100 in 2,8 seconden. De topsnelheid is 350 kilometer per uur.
Zelfs tweedehands kost een Lamborghini Aventador meerdere tonnen. Als je een van de eerste exemplaren uit 2011 of 2012 koopt, scheelt dat weliswaar de helft vergeleken met eentje uit 2018 of 2019, maar je betaalt nog steeds een bedrag waar de meeste mensen liever een leuke tussenwoning voor kopen. Voor de prijs van een nieuwe Aventador kan je ook een twee-onder-een-kap aanschaffen.
De kosten vormen niet het enige minder praktische element van deze auto: Het vraagt enige lenigheid om plaats te nemen in een van de twee zitplaatsen. Verkeersdrempels blijken dikwijls onneembare hindernissen. Op de parkeerplaats van het woonwarenhuis sta je beteuterd naar je bagageruimte te kijken. Op de Nederlandse wegen weet je niet waar je met al dat motorgeweld naartoe moet. Bovendien kom je met een liter benzine slechts zes kilometer verder.