Lamborghini Gallardo

De Lamborghini Gallardo is de voorloper van de Huracán en is in de basis een vierwielaangedreven supersportwagen met magistraal klinkende V10-motor. De Gallardo is er als Coupé en Spyder en is er ook met louter achterwielaandrijving. Er zijn in totaal zo’n 20 varianten op Gallardo verschenen, vaak begerenswaardige limited editions.

Bekijk 6 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntIndrukwekkende V10
  • PluspuntMet achter- of vierwielaandrijving
  • PluspuntOok als Spyder
  • PluspuntVeel special editions
  • PluspuntMarkant ontwerp
  • MinpuntAlleen betaalbaar voor de ‘happy few’
  • MinpuntInstappen vraagt om enige lenigheid
  • MinpuntLuxe interieur, waarin soms wel ruimte voor plastic is

De Lamborghini Gallardo op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: In de Lamborghini Gallardo zit je samen met je bijrijder net voor de imposante V10-krachtbron. Diens indringende motorgeluid vormt de basis voor heel veel rijbeleving. De maximaal 570 pk zorgt voor indrukwekkende prestaties, waarbij de Gallardo heel precies stuurt en dankzij vierwielaandrijving veel grip biedt. De achterwielaangedreven versie is speelser, maar moeilijker te rijden.
  • Verbruik: De Lamborghini Gallardo rijdt in zijn beginjaren 1 op 5. Zuinig is anders, maar bij dit soort supersportwagens calculeer je een hoog brandstofverbruik in. Met de 2008-facelift biedt de nieuwe motor een verbruik van ongeveer 1 op 7.
  • Uitrusting en comfort: De Lamborghini Gallardo is voorzien van een vrij minimalistisch interieur, voorzien van de nodige tuimelschakelaars en knoppen voor de rijmodi. Hoewel je veelvuldig alcantara en carbon-accenten aantreft in het binnenste, is er helaas hier en daar ook wat hard plastic te ontwaren. De Gallardo is een tweezitter met nauwelijks plek voor bagage. Opvallend zijn de ‘normaal’ openende deuren.
  • Betrouwbaarheid: De Lamborghini Gallardo is een relatief betrouwbaar model. De Gallardo leent immers veel techniek van de Audi R8. Modeljaar 2008 heeft echter een naam als het om problemen met de koppeling gaat.
  • Kosten: De Lamborghini Gallardo is duur in aanschaf, onderhoud en brandstofkosten. Zoveel is zeker. Omdat de Gallardo zo’n bijzondere auto is, is de afschrijving relatief beperkt. Vooral de Gallardo Superleggera blijkt waardevast. Ook is er een aantal zeldzame limited editions gewild bij verzamelaars.
De Lamborghini Gallardo is niets anders dan de ultieme rijbeleving. De V10-motor net achter je rug klinkt als een ware symfonie voor petrolheads. Ook is de Gallardo controleerbaar dankzij de communicatieve besturing en vierwielaandrijving.
Jens
Automotive expert
Lamborghini Gallardo (2003 - 2014)

Lamborghini Gallardo (2003 - 2014)

De Lamborghini Gallardo maakt zijn introductie als vierwielaangedreven Coupé met 500 pk aan vermogen verkregen uit een 5,0-liter V10-benzinemotor. Tot aan de facelift in 2008 komt de Gallardo er onder meer als open Spyder en stijgt het vermogen naar 520 en zelfs 530 pk. De Gallardo Superleggera is door gewichtsbeparingen nog eens 100 kg lichter dan het reguliere model.

De Gallardo reageert heel direct op stuurcommando’s en lijkt te rijden als een grote kart. Aluminium bouwwijze maakt de Gallardo licht van gewicht, terwijl het lage zwaartepunt en de in het midden geplaatste motor de wegligging verder goed doen.

In 2008 ondergaat de Lamborghini Gallardo een ingrijpende facelift. Het uiterlijk van de sportwagen wordt aangepast, maar onderhuids zijn veranderingen nog groter. De motor is voortaan 5,2 liter groot, waarbij het vermogen stijgt naar 560 en later zelfs 570 pk. De automaat bediend door schakelflippers achter het stuur schakelt tot 40 procent sneller in de meest dynamische stand. De automaat werkt bovendien soepeler, waarbij er diverse rijmodi zijn te selecteren. Naast een volautomatische stand, kun je in 'Sport' ook met de hand schakelen, In 'Corsa' schakelt de automaat van de Gallardo met circuitwaardige snelheden. Naast vierwielaandrijving maakt ook achterwielaandrijving zijn opwachting.

Nieuwprijzen van de Lamborghini Gallardo startten bij €208.636 en liepen door tot €318.570.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autovisie.nl
  • autoblog.nl
  • autoweek.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op