
Smart #1
De Smart #1 is een compacte, elektrische SUV van het merk Smart, dat vooral bekend stond om zijn superkleine tweezittertjes. De #1 staat voor een nieuwe richting van Smart, mede dankzij nieuwe Chinese eigenaars. Het model is sinds 2022 op de markt.
Bekijk 66 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De ruimte binnenin de Smart #1 is prima, zeker de hoofdruimte is uitstekend.
- Het stuurgedrag van de Smart #1 is prima
- De elektrische aandrijving is lekker vlot, zeker bij de bijzonder krachtige Brabus-uitvoering.
- Het zitcomfort achterin laat wel enigszins te wensen over, met een korte zitting en niet al te veel beenruimte.
- De Smart-badge kan sommige kopers afschrikken.
- De actieradius van rond de 400 kilometer is niet echt fantastisch.
De Smart #1 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Smart #1 is een auto die lekker rijdt voor een SUV uit dit segment. Een sportwagentje wordt het natuurlijk nooit, maar voor zijn doen is het een lekker strak sturend model.
- Verbruik: Met een actieradius van rond de 400 kilometer (afhankelijk van het model), iets dat in de praktijk vaak neerkomt op minder dan dat, is het geen lange-afstandswonder.
- Uitrusting en comfort: De Smart #1 is een prima uitgeruste SUV, met oog voor luxe en veiligheid, maar ook voor de wensen op het gebied van technische snufjes waar je mee kunt pronken. Je kunt op de website van Smart zelf je auto samenstellen, maar de mogelijkheden zijn legio.
- Betrouwbaarheid: De Smart #1 zit prima in elkaar en kent geen grote gebreken op het gebied van betrouwbaarheid. Hoe het zal zijn op de lange termijn moet natuurlijk nog blijken, maar in tegenstelling tot tal van EV’s die te kampen hadden met kinderziektes, is de Smart #1 redelijk soepel door de eerste jaren gekomen.
- Kosten: Zet de Smart #1 tegenover de concurrentie en de prijzen zijn bijzonder schappelijk. Niet overdreven goedkoop, niet overdreven duur, maar gewoon prima prijzen voor een prima auto.
De Smart #1 is een prima keuze in dit segment. Onopvallend, maar stiekem doet hij veel goed. Je moet even voorbij die merknaam kijken; Smart is tegenwoordig niet meer het niche merk van vroeger.
Automotive expert

Smart #1 (2022-heden)
Smart is en blijft voor altijd het merk van de Smart ForTwo. Deze superkleine stadsauto veroverde in het begin van deze eeuw menig hart en de kleine autootjes behoorden tot de talk of the town in autoland. Maar zoals dat gaat met een trend, kwam er na verloop van tijd behoefte aan iets anders. Smart is sindsdien een compleet nieuwe fabrikant geworden en inmiddels in Chinese handen. Er is nog wel een link met Mercedes-Benz, maar de elektrische Smarts hebben veel meer kenmerken van Chinese concurrenten. De Smart #1 is een uitstekend voorbeeld van een degelijke, elektrische SUV.
De Smart #1 komt in verschillende uitvoeringen, waarbij de voornaamste verschillen allereerst onderhuids terug te vinden zijn. Krachtig zijn ze allemaal, al kent ook dat vermogen verschillende gradaties. Het instapmodel biedt bijvoorbeeld 272 pk, terwijl de dikke Brabus-uitvoering maar liefst 428 pk onder de rechtervoet heeft. Ook qua uitrusting valt er het nodige te kiezen, al kunnen eerste eigenaren natuurlijk ook gewoon zelf bepalen wat er wel en niet op de Smart #1 komt. Nieuwprijzen voor deze auto’s lopen uiteen van €36.505 voor het instapmodel, tot €52.005 voor de topuitvoering, die dan nog wel optieloos is.
Andere modellen van Smart
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
- [nl.smart.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op














