Smart #3

De Smart #3 is een vijfdeurs hatchback met volledig elektrische aandrijving. De auto is sinds 2023 op de markt en komt in meerdere variaties, waaronder een opvallend krachtige Brabus-uitvoering. De Smart #3 is iets groter dan de Smart #2 en heeft een coupé-achtige daklijn.

Bekijk 51 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe afwerking van de Smart #3 is uitstekend, met een goed oog voor detail en een prettig en comfortabel interieur.
  • PluspuntDe Smart #3 stuurt lekker strak, dankzij een goed en toch comfortabel onderstel.
  • PluspuntDe ruimte binnenin is prima, ondanks de schuin aflopende daklijn.
  • MinpuntHet infotainmentsysteem is een duidelijk gevalletje ‘vorm boven functie’ en is uitermate druk aangekleed.
  • MinpuntDe stoelen hadden comfortabeler gekund, met hun korte zittingen is het niet voor iedereen ideaal.
  • MinpuntDe bagageruimte is in orde, maar in dit segment niet wereldschokkend.

De Smart #3 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Smart #3 beschikt over een onderstel dat een uitstekende balans heeft kunnen vinden tussen dynamiek en comfort. De elektrische aandrijving zorgt voor een vlot geheel, helemaal als je voor de vrij brute Brabus-variant kiest.
  • Verbruik: De Smart #3 heeft een actieradius van iets meer dan 300 kilometer bij het instapmodel en iets meer dan 400 kilometer bij alles wat daarboven zit.
  • Uitrusting en comfort: Zoals vrijwel alle Chinese fabrikanten, kan je bij de Smart #3 niet kiezen uit opties, maar krijg je standaard uitvoeringen. En die zijn prima voorzien van alles wat de moderne automobilist nodig heeft; zowel op het gebied van de veiligheid als het comfort.
  • Betrouwbaarheid: Hoe de Smart #3 zich op de lange termijn houdt, zal moeten blijken, daarvoor is de auto nog aan de jonge kant. Tegelijk valt het met de storingen wel mee en heb je in een EV minder bewegende onderdelen en dat helpt altijd met de betrouwbaarheid. Er zijn geen grote problemen bekend met deze Smart.
  • Kosten: De aanschafprijs van de Smart #3 valt keurig binnen het segment en mag dus als schappelijk bestempeld worden. Ook het onderhoud en de overige kosten die nodig zijn om de auto op de weg te helpen, kleuren allemaal netjes binnen de lijntjes.
Een uitstekende EV, waar eigenlijk niet zo gek veel op aan te merken valt. De Smart #3 is kwalitatief hoogwaardig en stuurt lekker strak. Smart kan meer dan alleen mini-auto’s maken.
Ivo
Automotive expert
Smart #3 (2023-heden)

Smart #3 (2023-heden)

De Smart #3 maakt deel uit van een nieuwe vloot auto’s van het merk Smart, dat voorheen toch vooral bekend stond om de kleine Smart ForTwo, een auto die je overdwars in parkeervakken kon plaatsen. Dat gaat met de Smart #3 een onmogelijke klus worden, want deze hatchback heeft normale afmetingen, die hem interessant maken voor een veel groter publiek. De #3 is een typische EV van zijn tijd, met een glazen dak als standaard en een infotainmentscherm dat je op geheel eigen wijze welkom heet. Dat scherm valt niet bij iedereen in de smaak, met een behoorlijk drukke aankleding.

De Smart #3 komt met meerdere aandrijflijnen, variërend van 272 pk voor de 49 kWh- en 66 kWh-instapmodellen, tot een ronduit indrukwekkende 428 pk voor het Brabus-topmodel. Laatstgenoemde variant heeft ook vierwielaandrijving, terwijl de overige uitvoeringen het moeten doen met achterwielaandrijving. Het interieur van de Smart #3 is minimalistisch ingericht wat de banden met Volvo en Mercedes-Benz aanzienlijk verduidelijkt. Wie zoekt naar een Smart #3 zal niet kunnen kiezen uit opties, maar mag kiezen uit een handjevol uitvoeringen, die door Smart zelf zijn vastgelegd. Dat is overigens bijna standaard bij Chinese autofabrikanten en dus ook bij Smart.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl
  • [nl.smart.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op