

















Volvo V50 V50 1.8 KINETIC NW STAAT TREKH SUPER NETJES LEES TEXT
2005265.327 km
De Volvo C40 Recharge is het eerste model van het Zweedse Volvo dat alleen als volledig elektrisch aangedreven model verkrijgbaar is. Dit model is onderdeel van Volvo's plan om in 2025 de helft van alle nieuwe auto's van een elektrische aandrijving te voorzien. Het is een ruime SUV die veel techniek deelt met het zustermerk Polestar en de Volvo XC40. Bij de introductie is de auto in één uitvoering verkrijgbaar als de Volvo C40 Recharge Twin, waarbij Twin betrekking heeft op twee elektromotoren waarmee de auto is uitgerust. Later volgt een model met één elektromotor.
De elektromotoren van de Volvo C40 Recharge zijn goed voor een verrassend hoog vermogen. Omdat een elektromotor al dit vermogen direct kan opwekken, sprint de Volvo C40 Recharge binnen 5 seconden naar 100 km/u. Dit zijn snelheden die je eerder bij een sportwagen zou verwachten. Met het accupakket rijd je theoretisch 440 kilometer, maar bij gevarieerd gebruik in de stad en snelweg zijn afstanden tussen 340 en 380 kilometer realistischer. Helaas geeft het dashboard de actieradius niet in kilometers weer. Met een snellader laad je de auto in 40 minuten van 10 naar 80 procent.
De Volvo C40 Recharge heeft voorin voldoende hoofd- en beenruimte. Door een aflopende daklijn hebben inzittenden met een lengte boven 1,80 meter op de achterbank iets minder hoofdruimte. Alle inzittenden zitten hoog boven het wegdek, waardoor de bestuurder een prima overzicht heeft op het overige verkeer. Het zicht door de kleine achterruit is wel wat beperkt. De kofferbak is met 413 liter ruim voldoende voor dagelijks gebruik en neemt met ingeklapte achterstoelen toe tot 1.205 liter. Het infotainmentsysteem is samen met Google ontwikkeld, waarbij de auto automatisch updates ontvangt en hierdoor op technisch gebied altijd over de nieuwste software beschikt.
Het accupakket van de Volvo C40 Recharge is in de bodem weggewerkt en zorgt voor een flink totaalgewicht van 2.100 kilogram. Toch ligt de Volvo C40 Recharge goed op de weg en blijft hij tijdens lange afstanden en in snelle bochten comfortabel. Het stroompedaal is goed te doseren, waardoor je niet steeds voelt hoe krachtig de auto is. Als je remt of de auto laat uitrollen, ontvangt de accu energie. Dit systeem is aan of uit te zetten. Met deze optie aan kun je met één pedaal rijden. Zet je het systeem uit, dan is gebruik van het rempedaal noodzakelijk.
De Volvo C40 Recharge is uitgerust met sensoren waardoor de auto bij gevaar zelf autonoom ingrijpt. Afhankelijk van het soort gevaar neemt het systeem de beste maatregelen, zoals het activeren van airbags of gordelspanners. De Volvo C40 Recharge stuurt of remt zelfstandig wanneer de bestuurder is afgeleid en hierdoor in een gevaarlijke situatie terechtkomt. Het whiplash protection system beperkt de gevolgen van een aanrijding van achteren. Niet alleen de auto zelf, maar ook de speciale rugleuningen en hoofdsteunen absorberen veel energie bij een aanrijding. Het infotainmentsysteem werkt via spraakbesturing, waardoor je blik op het wegdek gericht blijft.