


































Volvo P1800 P1800S Very Nice driver (1968)
196821.607 km
De Volvo P1800 is een achterwielaangedreven vierpersoons coupé ontworpen door de Zweed Pelle Petterson. De auto was meer ontworpen als touringmodel dan als een echte sportauto. Onderdelen kwamen veelal af van de eveneens succesvolle Amazon serie. De auto werd razend populair door inzet van de P1800 in de tv-serie The Saint met James Bond acteur Roger Moore. Een leuk detail is dat in 1998 een P1800 opdook met meer dan 4,8 miljoen kilometers op de teller.
In eerste instantie werd de P1900 geïntroduceerd als sportauto die de concurrentie in de Verenigde Staten en Europa moest aangaan. Helaas werden daar maar 68 van verkocht. Het tweede model prototype X1 was klaar, maar het Duitse Karmann weigerde de klus, omdat Volkswagen anders niet meer wilde samenwerken. Andere Duitse partijen geloofden ook niet in de sportauto van Volvo.
Uiteindelijk in 1960 werd de auto getoond op de Brussels Motor Show en een contract voor 10.000 stuks werd getekend met Jensen motors. Later werd de eindmontage door Volvo Svenska zelf gedaan en kreeg daarom typeaanduiding ‘S’ mee. In 1969 werd de motor voorzien van een elektronische injectie en kreeg vanaf dat moment de typeaanduiding ‘E’ met zich mee.
Het 1970 model kreeg een 130 pk sterke motor, waarmee de auto een topsnelheid haalt van 190 kilometer per uur. Ook was het het eerste model met vier remschijven (voor en achter). De auto had toen al vijf versnellingen, waardoor de auto prima mee kon op de snelwegen, zelfs nu als klassieker. Schakelen gaat niet altijd heel gemakkelijk en milieuvriendelijk waren de auto’s niet in die tijd. Ook roest is een lastig punt voor deze oude Volvo. Het dashboard mag genoemd worden, want dat is een fraai ontwerp met een tweespaaks stuurwiel en een achteruitkijkspiegel op het dashboard. Het zijn allemaal bijzondere details bij de P1800.
In 1972 voegde Volvo het laatste model toe aan de serie, namelijk de P1800 ES. De ES wordt nog weerspiegeld in ontwerpen zoals de 480 en de recente C30. Het design als tweedeurs stationwagon is bijzonder met de beroemde grote glazen achterklep. Ook hier hielp ontwerper van de P1800, Pietro Frua, aan mee na eerder al twee prototypes te hebben gemaakt. In het Volvo museum kun je deze tegenwoordig nog bewonderen. Uiteindelijk viel de keuze voor ontwerper Jan Wilsgaard die ook verantwoordelijk was voor de ontwerpen van de Volvo 740 en 850 typen. In totaal zijn er slechts 8077 van verkocht. In 1973 werd uitsluitend de ES nog geproduceerd en in totaal zijn er circa 48.000 P1800 modellen verkocht.