Xpeng

XiaoPeng Motors bestaat pas sinds 2014, maar is nu al één van de speerpunten van het Chinese offensief op Europese bodem. Het merk biedt hier alleen volledig elektrische modellen aan en is zelfs al een samenwerking aangegaan met minderheidsaandeelhouder Volkswagen.

Bekijk 42 occasions

XPeng-modellen: van elegante sedan tot forse SUV

Sinds: 2014

Land: China

In de korte geschiedenis van XPeng zijn er al 7 modellen verschenen, maar in Nederland kennen we er officieel maar 3. Dat zijn de P7 sedan, de middelgrote G6 crossover en de grote G9 SUV. Stuk voor stuk zijn het strak gelijnde, vrij grote auto’s met een indrukwekkende actieradius en een scherpe prijs.

Veel bekende merken halen hun accutechnologie uit China, maar voor XPeng is dat lekker shoppen in eigen land. De auto’s hebben hierdoor altijd de nieuwste techniek aan boord. De tijden dat Chinese auto’s schaamteloze kopieën waren van bekende modellen liggen bovendien ver achter ons. Met een XPeng kun je tegenwoordig prima voor komen rijden.

Wat voor soort auto zoek je?

XPeng-motorisering: indrukwekkende vermogens en actieradius

XPeng-motorisering: indrukwekkende vermogens en actieradius

Van verschillende motoren is bij een EV-merk als XPeng niet echt sprake. Wel kun je bij het merk kiezen hoeveel van die motoren je wil hebben. Zo kun je alle modellen met achter- of vierwielaandrijving krijgen. Vermogens lopen uiteen van een nette 258 pk voor het basismodel van de G6 en 551 voor de allersterkste G9. De P7 sedan zit een beetje tussen deze twee in.

Vanwege de geavanceerde accutechniek kan XPeng op vrijwel alle modellen een riante actieradius aanbieden. Het basismodel van de G6 komt bijvoorbeeld al 435 kilometer ver op een volle lading. Topper op dit vlak is de G9 Long Range, waarmee je tot 585 kilometer af kunt leggen.

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown