
Xpeng G6
De Xpeng G6 is bijna te mooi om waar te zijn. Deze middelgrote SUV met elektrische aandrijving overtreft de concurrentie namelijk op tal van aspecten, zonder dat je er meer voor hoeft te betalen.
Bekijk 13 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De stoelen van de Xpeng G6 zijn bijzonder comfortabel.
- Het is een auto met prima rijeigenschappen.
- De verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend.
- De bekerhouders van de Xpeng G6 zijn aan de smalle kant.
- Bijna alle functies bedien je via het scherm
- De geluidsinstallatie is niet van topkwaliteit.
Xpeng G6 op een rij
Prestaties en rijgedrag: De Xpeng G6 is snel. Zelfs de langzaamste uitvoering accelereert in zeven seconden van nul naar honderd kilometer per uur. De vering, de demping, de besturing en het onderstel zijn prima in staat om daar richting aan te geven. Desondanks kun je eerder spreken van een comfortabele dan een sportieve auto. Af en toe deint hij een beetje nadat je over een drempel bent gereden. De standaard meegeleverde elektronische veiligheidssystemen werken bijna onmerkbaar met soepele bewegingen. Zo kun je je amper storen aan de ingrepen van de rijstrookassistent en dat is bij sommige concurrenten anders.
Verbruik: Weinig auto’s gaan zo efficiënt om met elektriciteit als de Xpeng G6. Daarbij laadt hij snel op en beschikt hij over een ruime actieradius. Ook niet onbelangrijk; de accu's bevatten nikkel noch kobalt.
Uitrusting en comfort: Zodra je gaat zitten in de comfortabele stoelen van de Xpeng G6 heb je door dat het een luxe auto is. De zit- en rijpositie laat zich in alle opzichten aanpassen en alles wat je vastpakt voelt stevig aan. Het geheel is strak vormgegeven en opgetrokken uit hoogwaardig materiaal dat netjes en degelijk in elkaar is gezet. Standaard is de auto bijzonder rijk uitgerust, onder andere met panoramadak en een surround muzieksysteem met 18 speakers. Helaas klinkt deze niet zo goed als installatie van gerenommeerde audiomerken. Ook op de breedte van de bekerhouders valt iets aan te merken. Die zijn namelijk aan de smalle kant. Alle belangrijke dingen zijn echter dik in orde. Zo hebben zelfs volwassenen op de achterbank voldoende bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën. De laadruimte is groot en de toegang daartoe heeft amper een tildrempel. Met een neergeklapte achterbank ontstaat een nagenoeg vlakke vloer. Koop deze auto niet als je de verschillende functies graag met fysieke knoppen bedient, want bijna alles gaat via het scherm van het infotainmentsysteem.
Betrouwbaarheid: De bouwkwaliteit van de Xpeng G6 is bijzonder degelijk. Vooralsnog ziet het ernaar uit dat hij zeer betrouwbaar is. Heb je toch nog twijfels? Dan trekt de ruime garantietermijn je wellicht over de streep.
Kosten: De prijs van de Xpeng G6 begint bij € 42.990 voor de standaarduitvoering en loopt op tot € 51.990 voor de meest uitgebreide variant. Dat maakt hem concurrerend geprijsd, zeker als je bedenkt hoe compleet de auto is en hoe goed de kwaliteit is. Hij kost veel geld, maar desondanks is het een koopje.
Met zijn fraaie contouren en high-tec details is de Xpeng G6 een elegante verschijning. Daarbij voel je je direct lekker in het uitstekend verzorgde interieur.
Automotive expert

Xpeng G6 (2024 tot heden)
De Xpeng G6 is gemaakt om de hegemonie van Tesla te doorbreken. Daarbij heeft hij enkele sterke troeven in handen, waaronder de laadtijden, het uitrustingsniveau en de kwaliteit van de afwerking. Met een lengte van 476 centimeter is hij 13 centimeter korter dan de Xpeng G9. Heb je liever een sedan? Kijk dan bij de Xpeng P7.
Het aantal uitvoeringen van de Xpeng G6 is beperkt. Je kunt kiezen voor extra bereik of voor extra snelheid. In het eerste geval heb je volgens de fabrikant bij de eerste editie een actieradius van 570 in plaats van 435 kilometer. In het tweede geval krijg je vierwielaandrijving en 476 in plaats van 287 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen in 2024 tussen € 43.000 en € 52.000.
Andere modellen van Xpeng

Update in 2025
Al na een jaar kreeg de Xpeng G6 een update. De optische verschillen zijn voor een leek amper waarneembaar. Het zijn met name de laadtijden die nog verder zijn verbeterd. En als je prijs stelt op massagestoelen en een verwarmde achterbank is dit de editie die je moet hebben. De prijs is nagenoeg gelijk gebleven.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op