Xpeng G9

In de Xpeng G9 krijgen alle inzittenden een vorstelijke behandeling. De SUV met elektrische aandrijving is namelijk ruim en heeft een complete uitrusting. Daarbij zijn het materiaalgebruik en het afwerkingsniveau hoogwaardig.

Bekijk 12 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Xpeng G9 kost aanzienlijk minder geld dan andere grote luxe SUV’s.
  • PluspuntOok lange volwassenen hebben voldoende bewegingsvrijheid op de achterbank.
  • PluspuntHet kost niet veel tijd om de batterij op te laden.
  • MinpuntDe verwarming van de Xpeng G9 heeft eigen opvattingen over temperaturen.
  • MinpuntBijna alle functies laten zich bedienen via het infotainmentscherm.
  • MinpuntDe besturing is aan de lichte kant.

Xpeng G9 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Door de hoge zit voel je je in de Xpeng G9 de koning van de weg. De motor is krachtig genoeg om de auto een indrukwekkende acceleratie te geven, maar de auto is zo groot en zwaar dat het rijgedrag desondanks eerder comfortabel dan sportief is. Dankzij de licht en soepel werkende besturing is manoeuvreren geen probleem. Sportieve bestuurders kunnen daarin echter feedback missen.

  • Verbruik: Door de omvang van de Xpeng G9 ben je geneigd te denken dat hij buitensporig veel elektriciteit verbruikt. Dat is ten onrechte, want deze SUV gaat efficiënt met de beschikbare energie om. Daarbij laat de batterij zich sneller opladen dan bij de meeste concurrenten het geval is. De actieradius is - afhankelijk van de uitvoering - indrukwekkend.

  • Uitrusting en comfort: Het hoogwaardige interieur van een Xpeng G9 doorstaat een vergelijking met de duurste Duitse concurrenten. De stoelen bieden veel comfort en de gebruikte materialen zien er goed uit. Het aantal opties is beperkt, maar dat komt vooral door de complete inrichting van het instapmodel. Daar zitten onder andere al alle veiligheidssystemen in. Het dashboard wordt gedomineerd door drie schermen. Fysieke knoppen zijn er amper. Dit betekent dat je tijdens het rijden veel met het scherm bezig bent, onder andere met de verwarming en de temperatuurinstellingen. Het merkwaardige is dat het in de auto kouder aanvoelt dan je verwacht op basis van de informatie die op het scherm staat. Op de beschikbare ruimte voor passagiers en bagage valt niets af te dingen.

  • Betrouwbaarheid: De Xpeng G9 zit bijzonder degelijk in elkaar. Je hoeft niet bang te zijn dat de batterij het snel laat afweten, want die is gemaakt om lang mee te gaan. De garantietermijnen zijn ruim. Kleine storinkjes kunnen incidenteel voorkomen in de elektronica, maar deze laten zich doorgaans eenvoudig verhelpen.

  • Kosten: De aankoop van een Xpeng G9 vereist een ruim budget. Toch is het geen dure auto. Je krijgt namelijk heel veel voor je geld en even grote hoogwaardige SUV’s uit Duitsland hebben een aanzienlijk hogere nieuwprijs.

Als je groot, comfortabel en elektrisch wilt rijden, bestaat er op basis van de specificaties geen enkele reden om voor een andere auto te kiezen dan de Xpeng G9.
Harry
Automotive expert
Xpeng G9 (2023 tot heden)

Xpeng G9 (2023 tot heden)

Het allereerste model van de Xpeng - de G3 - ging in 2018 in productie. De Xpeng P5 kwam in 2022 naar Nederland. Je kunt dus stellen dat de Xpeng G9 niet bepaald voortkomt uit een lange traditie in de auto-industrie en langdurige ervaring in de Nederlandse markt. Desondanks is het een auto die gevestigde merken naar de kroon steekt. Zijn lengte is 489 centimeter. Dat is dertien centimeter langer dan de kleinere SUV van hetzelfde merk, de Xpeng G6

Het instapmodel heeft een maximumvermogen van 313 paardenkrachten en een actieradius die volgens de fabrikant rond de 460 kilometer ligt. De nieuwprijs is net geen € 60.000. Voor € 4.000 meer krijg je een actieradius die pakweg 100 kilometer verder reikt. Voor € 74.000 krijg je het topmodel dat extra snel is en over vierwielaandrijving beschikt. De 551 paardenkrachten zijn in staat om de auto binnen 4 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur te katapulteren. Dat scheelt 2,5 seconden ten opzichte van het instapmodel.

Update in 2025

Sinds 2025 is het niet meer mogelijk om een nieuwe Xpeng G9 aan te schaffen met een beperkte actieradius. Het minimum is sindsdien 540 kilometer. De toch al scherpe oplaadtijd voor de batterijen is verder verkort. Prijzen voor deze nieuwe modellen zijn ongeveer € 64.000 en € 75.000. Wil je een andere kleur dan wit? Dan betaal je € 1.000 extra.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • euroncap.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op