
Xpeng P7
De Xpeng P7 is een elektrisch aangedreven sedan met vier deuren. Het kan zijn dat je even goed moet kijken voordat je doorhebt dat het geen Amerikaanse elektrische auto is. Daar lijkt hij namelijk sterk op.
Bekijk 17 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De rijeigenschappen van de Xpeng P7 zijn uitstekend.
- Deze auto kan serieus versnellen.
- De bouwkwaliteit is uitstekend.
- De Xpeng P7 lijkt sterk op concurrerende modellen van Tesla.
- Veel bagage kun je er niet in kwijt.
- Bijna alle functies bedien je via het display.
Xpeng P7 op een rij
Prestaties en rijgedrag: Xpeng maakt auto’s sinds 2017. Desondanks kun je de Xpeng P7 amper op kinderziektes betrappen. Sterker nog: Als je achter het stuur zit heb je het idee dat je in een auto zit die lang is doorontwikkeld. Hij ligt stevig op de weg en biedt iets meer comfort dan sportiviteit. De vering verwerkt de oneffenheden in het wegdek prima en de aandrijving is sterk genoeg om snel weg te komen en het dagelijkse verkeer voorbij te gaan. Als je kiest voor de snelste versie kun je vanuit stilstand in 4,1 seconden accelereren naar honderd kilometer per uur.
Verbruik: Mede dankzij zijn gestroomlijnde contouren gaat de Xpeng P7 efficiënt om met de elektriciteit. Wat betreft de laadtijd en de actieradius kan deze sedan makkelijk de concurrentie aan met gerenommeerde merken.
Uitrusting en comfort: Het interieur van de Xpeng is net zo fraai als de buitenzijde. De gebruikte materialen voelen prettig aan en zien er goed uit. Het afwerkingsniveau is hoog. De vormgeving is strak en minimalistisch. Knoppen zie je bijna nergens. Wel is er een groot display waar je alle functies op moet bedienen. Zelfs het afstellen van de achteruitkijkspiegels vraagt een aanraking van het scherm. Het nadeel hiervan is dat je bij herhaling raakt afgeleid van de weg, doordat je naar het scherm kijkt. De achterbank biedt genoeg bewegingsvrijheid rond knieën en hoofd voor volwassenen. Helaas moeten deze wel met licht opgetrokken knieën zitten vanwege de verhoogde vloer. De laadruimte is met een inhoud van 440 liter niet groot. Daarbij is er sprake van een tildrempel. Onder de motorkap bevindt zich geen kleine bergruimte.
Betrouwbaarheid: De bouwkwaliteit van Xpeng P7 is bijzonder degelijk en de garantietermijnen zijn ruim. Voor zover het zich nu laat aanzien kan er niet veel misgaan met deze auto; er hebben zich enkele kleine softwarematige storingen voorgedaan, maar deze lieten zich snel en eenvoudig verhelpen.
Kosten: De aanschaf van een Xpeng P7 vereist een redelijk ruim budget. Naar verhouding betaal je echter niet veel, want vergelijkbare snelle elektrische auto’s met een hoogwaardige aankleding en een complete uitrusting kosten doorgaans meer.
Van alle Chinese merken is Xpeng een van de weinige die een auto produceert die aanspraak kan maken op het predicaat ‘premium’. De duurdere Duitse sedans hebben er een geduchte concurrent aan.
Automotive expert

Xpeng P7 (2023 tot heden)
De instapversie van de Xpeng P7 heeft achterwielaandrijving en op papier een actieradius van 576 kilometer. Met zijn maximale vermogen van 276 paardenkrachten komt hij in 6,7 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Voor net geen € 50.000 kun je deze Xpeng P7 Long Range nieuw in je bezit krijgen.
De Xpeng P7 Performance en de Xpeng P7 Wing Edition hebben allebei vierwielaandrijving. Deze edities kunnen in 4,1 seconden vanuit stilstand optrekken naar honderd kilometer per uur. Het maximale vermogen van de aandrijving is 473 paardenkrachten. Dat is indrukwekkend. Toch hoef je niet zoveel voor deze versies van Xpeng P7 te betalen als voor andere dure luxe sportwagens. Voor € 60.000 of € 70.000 heb je al een nieuw exemplaar van zo’n Performance of Wing Edition in je bezit.
Andere modellen van Xpeng
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- xpeng.com
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op