BYD Tang

De BYD is groot, ruim, comfortabel en snel. Zeven volwassenen kunnen er comfortabel in zitten. Parkeren in krappe ruimtes kan lastig zijn, maar verder valt er weinig te mopperen over deze grote SUV.

Bekijk 10 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe BYD Tang heeft standaard een rijke uitrusting.
  • PluspuntMet alle zitplaatsen neergeklapt ontstaat een enorme laadruimte.
  • PluspuntZelfs volwassenen zitten goed op de derde zitrij.
  • MinpuntDe instap naar de derde zitrij is aan de bestuurderszijde onhandig.
  • MinpuntHier en daar zie je in het interieur nog hard plastic.
  • MinpuntHet opladen van de batterij duurt langer dan bij andere grote elektrische SUV’s.

BYD Tang op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De BYD Tang is een hoge, grote, brede SUV. Achter het stuur voel je je de koning van de weg. Als je het gaspedaal intrapt, schiet je vooruit. Mede dankzij zijn vierwielaandrijving ligt deze auto stevig op de weg. Zijn rijgedrag is niet echt dynamisch. Daarvoor is de vering net iets te week en geeft de besturing te weinig weerstand. Desalniettemin is het een heerlijk comfortabele auto voor lange afstanden.

  • Verbruik: De BYD Tang is een zware auto en dat heeft tot gevolg dat je tijdens het rijden bovengemiddeld veel elektriciteit verbruikt. De batterijen hebben gelukkig een behoorlijke capaciteit. Zo heeft de Tang toch nog een flinke actieradius. Nadeel is dat het opladen meer tijd vraagt dan je zou verwachten. De batterij is extra duurzaam, want hij bevat geen nikkel of kobalt. Bovendien gaat hij langer mee dan andere batterijen.

  • Uitrusting en comfort: De ingenieurs van BYD hebben de BYD Tang gemaakt om het de inzittenden zo veel mogelijk naar de zin te maken. De stoelen geven goede steun en de bewegingsvrijheid rond voeten, knieën en hoofd is ruim, zelfs op de derde zitrij. Vanaf de linkerkant (de bestuurderszijde) is deze lastig te bereiken; er moet echt geklauterd worden. Aan de passagierszijde gaat dat makkelijker, doordat een deel van de tweede zitrij eenvoudig weg te klappen is. Het materiaal waaruit het interieur is opgetrokken ziet er grotendeels prima uit. Hier en daar bevindt zich hard plastic, maar dat is buiten het directe zicht. Het dashboard is overzichtelijk en het aantal fysieke knoppen is beperkt. In plaats daarvan bevindt zich in het midden een enorm scherm waarmee je alle functies kunt bedienen. Onder de vijfde deur is geen tildrempel en na het inklappen van de zitplaatsen ontstaat een grote vlakke laadvloer. Dit is bijvoorbeeld ideaal als je kind gaat studeren en zijn inboedel naar de studentenkamer gebracht moet worden.

  • Betrouwbaarheid: De BYD Tang is een betrouwbare auto. Niet voor niets is de garantietermijn buitengewoon ruim, vooral voor de batterij.

  • Kosten: De BYD Tang is geen auto voor mensen met een beperkt budget. Daar staat tegenover dat hij veel te bieden heeft en dat grote SUV’s uit Europa doorgaans meer kosten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze meer raffinement in het rijgedrag en in de interieurbekleding bieden.

De BYD Tang is het vlaggenschip van de Chinese autobouwer. Je krijgt een bijzonder grote auto voor een bedrag waar je normaal gesproken een kleiner model voor krijgt.
Harry
Automotive expert
BYD Tang (2022 tot heden)

BYD Tang (2022 tot heden)

Met een lengte van 487 centimeter is de BYD Tang bijna een decimeter langer dan de BYD Seal U, een SUV die technisch verwant is aan de Tang. In tegenstelling tot de Tang is de Seal U wel in Nederland verkrijgbaar als plug-inhybride. Een derde zitrij heeft hij echter niet.

De eerste BYD Tang die in ons land in de showroom stond kostte nieuw net geen € 55.000. Dit model heeft een actieradius van 400 kilometer en een maximaal vermogen van 517 paardenkrachten. Als het moet accelereert hij in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. 

De vernieuwde BYD Tang verscheen in 2024. Met een nieuwprijs van ongeveer € 67.000 kost hij aanzienlijk meer dan zijn voorganger. Wel heeft hij een grotere actieradius van 530 kilometer en dat is 130 kilometer extra. Ook ziet de neus er eigentijdser uit doordat de grote grille is verdwenen. Het kost hem 0,3 seconden extra om van 0 naar 100 kilometer per uur te versnellen. Dat is nog steeds snel.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • euroncap.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op