
BYD ETP3
De elektrisch aangedreven BYD ETP3 is een compacte wendbare bestelbus die is gemaakt voor stedelijke omgevingen. Hij heeft 2 schuifdeuren en dat maakt hem ideaal voor snelle bezorgingen in drukke omgevingen.
Bekijk 18 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Voor een BYD ETP3 betaal je relatief weinig geld.
- Het interieur maakt een verzorgde indruk.
- Rondom is het zicht naar buiten uitstekend.
- De vijfde deur van een BYD ETP3 opent als een hatchback.
- Het uitrustingsniveau is bescheiden.
- De prestaties zijn voldoende, maar niet meer dan dat.
BYD ETP3 op een rij
Prestaties en rijgedrag: Tot 80 kilometer per uur is de BYD ETP3 een snelle bestelbus. Tijdens het sturen voel je weinig weerstand en dat is fijn als je veel manoeuvreert. De vering is stugger dan die van personenauto's van hetzelfde merk. Dat is logisch, gezien het gewicht dat je in de laadruimte kwijt moet kunnen. Om vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur te accelereren heeft de BYD ETP3 13 seconden nodig.
Verbruik: De batterijen van de BYD ETP3 onderscheiden zich met hun lange levensduur. Ook zijn ze duurzamer, met name omdat ze geen kobalt bevatten en daardoor beter recyclebaar zijn. De laadsnelheid ligt lager dan je wellicht gewend bent. Met een actieradius van 283 kilometer en een inzet op korte stedelijke trajecten hoeft dat niet bezwaarlijk te zijn, mits je in de gelegenheid bent om de accu’s iedere nacht op te laden.
Uitrusting en comfort: De BYD ETP3 is gemaakt voor praktische inzetbaarheid. Dat merk je onder andere aan de grote achteruitkijkspiegels, de hoge zit en de dubbele schuifdeuren. De vijfde deur opent naar boven. Je kunt zeggen dat dit fijn is als het regent, want dan blijf je droog bij het uitladen. Concurrerende modellen hebben desondanks deuren die naar de zijkanten toe openen, want dat biedt voordelen als je weinig parkeerruimte hebt. Voorin bevinden zich 2 zitplaatsen met rondom tal van handige opbergruimtes. Het raampje achter de stoelen biedt zicht op de lading. De gebruikte materialen in de cabine zijn gezien de prijs van de bestelwagen zeer behoorlijk. Het uitrustingsniveau is niet hoog. Zo kunnen onder andere bluetooth en adaptieve cruise control ontbreken. Daar staat tegenover dat je die niet echt nodig hebt als je in de stad bloemen of pakketjes bezorgt.
Betrouwbaarheid: De auto’s van BYD zijn veilig, duurzaam en betrouwbaar. De fabrikant besteedt veel aandacht aan deze aspecten. Het aantal mechanische onderdelen is beperkt. Dat maakt de auto minder gevoelig voor slijtage. Als de auto de voorgeschreven onderhoudsbeurten krijgt, kan er in feite weinig misgaan.
Kosten: De prijs van een BYD ETP3 is bijzonder gunstig. Vergelijkbare modellen van de Europese concurrentie kosten aanzienlijk meer. Ook de terugkerende kosten zijn overzichtelijk.
Dat BYD veel voor weinig biedt bij elektrische personenauto's is algemeen bekend. Dat er op het vlak van bedrijfswagens ook een interessant aanbod bestaat weten nog weinig ondernemers.
Automotive expert

BYD ETP3 (2023 tot heden)
Met een breedte van 170 centimeter en een lengte van 446 centimeter is de BYD ETP3 geen grote bestelwagen. Doordat hij slechts 188 centimeter hoog is, kun je er zelfs de meeste parkeergarages mee in. De laadruimte heeft een inhoud van 3,5 kubieke meter. Je kunt er tot 805 kilo aan spullen in kwijt.
Dat zijn indrukwekkende cijfers, want de standaardversies van meerdere concurrerende modellen halen dat niet, zowel wat betreft volume als gewicht.
De aandrijving van de BYD ETP3 heeft een maximaal vermogen van 136 paardenkrachten. Voor een nieuw exemplaar betaal je ongeveer € 25.000.
Andere modellen van BYD
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- exchangeandmart.co.uk
- bydeurope.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op