BYD Seal U

De BYD Seal U is een middelgrote SUV met 5 deuren. Als je niet teveel wilt betalen is het een interessante optie, want vergelijkbare modellen van andere merken kosten doorgaans meer. De kwaliteit is in veel opzichten hetzelfde.

Bekijk 78 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntJe krijgt de BYD Seal U voor een redelijk bedrag in je bezit.
  • PluspuntDe aankleding van het interieur is hoogwaardig.
  • PluspuntDit is een van de weinige BYD’s die ook als plug-inhybride verkrijgbaar is.
  • MinpuntHet rijgedrag van de BYD Seal U laat ruimte voor verbetering.
  • MinpuntDe batterijen laten zich niet bijzonder snel opladen.
  • MinpuntDe achterbank heeft een lage zitpositie.

BYD Seal U op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De BYD Seal U is koersvast en ligt stabiel op de weg. Als je aan het stuur draait, voel je niet veel weerstand. De vering is zacht. Dit heeft tot gevolg dat deze SUV niet uitnodigt tot sportief rijgedrag. Hij mist de dynamiek daarvoor. De elektrische versies van de BYD Seal zijn lekker snel, maar niet verbijsterend rap; de plug-inhybride trekt aanzienlijk vlugger op.

  • Verbruik: De batterijen van BYD hebben voor- en nadelen. Voordelen zijn dat ze geen kobalt of nikkel bevatten en een lange levensduur hebben. Ze zijn dus relatief duurzaam. Nadelen zijn dat ze niet snel laden en zwaar zijn. De BYD Seal U verbruikt bovengemiddeld veel elektriciteit. Je moet het dus niet erg vinden om iets langer over het opladen te doen. De BYD Seal U DM-i biedt een alternatief. Dat is namelijk een plug-inhybride. Op de accu kom je pakweg 80 kilometer ver. Als je dagelijks oplaadt, kun je met deze auto een laag brandstofverbruik realiseren.

  • Uitrusting en comfort: Het interieur van de BYD Seal U is een prettige ruimte om in te vertoeven. Het gebruikte materiaal is hoogwaardig en het afwerkingsniveau is uitstekend, alhoewel het iets onderdoet aan dat van duurdere Europese merken. Standaard is de BYD Seal rijk uitgerust. De achterbank is aan de lage kant en de zitting is kort. Dat is hinderlijk voor grote volwassenen. Voor de bagage is meer dan 500 liter aan ruimte beschikbaar en dat is best veel. Er is geen tildrempel. Als je de achterbank omlaag klapt, ontstaat een vlakke laadvloer.

  • Betrouwbaarheid: BYD biedt een lange garantietermijn. Daar lopen ze weinig risico mee, want ook de BYD Seal U is een degelijke betrouwbare auto die doorgaans geen mankementen vertoont.

  • Kosten: Voor een (deels) elektrische middelgrote SUV is de BYD Seal U een redelijk geprijsde auto. Ook de terugkerende kosten zijn overzichtelijk.

Koop de BYD Seal U niet als je snel mogelijk een kronkelige bergweg op wilt rijden. Voor normaal dagelijks gebruik in Nederland is het echter een auto waar de meeste kopers gelukkig mee zijn.
Harry
Automotive expert
BYD Seal U (2024 tot heden)

BYD Seal U (2024 tot heden)

Ondanks zijn naam deelt de BYD Seal U geen techniek met BYD Seal. Wat dat betreft heeft hij meer overeenkomsten met de BYD Tang, een SUV die net geen decimeter langer is dan de Seal U.

De puur elektrische versie van de BYD Seal U kost nieuw tussen € 44.000 en € 48.000. De instapversie (Comfort) heeft een actieradius van 420 kilometer en een maximaal vermogen van 217 paardenkrachten. Dat is genoeg om de auto in 9,3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te laten accelereren. Het topmodel (Design) heeft een actieradius van 500 kilometer, maar trekt iets trager op.

De Plug-inhybride heeft een nieuwprijs tussen € 38.000 en € 47.000. Voor het hoogste bedrag krijg je 324 paardenkrachten tot je beschikking en dat is genoeg om binnen 6 seconden vanuit stilstand op 100 kilometer per uur te komen. Daarbij heeft deze BYD Seal U DM-i AWD Design vierwielaandrijving. De BYD Seal U DM-i Boost heeft daar met 218 paardenkrachten dik 3 tellen meer voor nodig.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • euroncap.nl
  • brink.eu

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op