BYD Atto 2

De BYD Atto 2 is een compacte vijfdeurs SUV met een elektrische aandrijving. Hij biedt veel ruimte op de achterbank. Als je niets tegen hebt op een comfortabele vering, kan dit zomaar een geschikte gezinsauto voor jou zijn.

Bekijk 4 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe BYD Atto 2 behoort tot de voordeligste aanbiedingen in zijn soort.
  • PluspuntOok grote volwassenen kunnen probleemloos plaatsnemen op de achterbank.
  • PluspuntAlles wat je vastpakt, voelt degelijk.
  • MinpuntDe vering en de demping zijn extreem comfortabel. Daar moet je van houden.
  • MinpuntHet aantal fysieke knoppen is beperkt.
  • MinpuntDe besturing van de BYD Atto 2 voelt ietwat doods aan.

BYD Atto 2 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De BYD Atto 2 heeft een krachtige elektromotor die je vanuit stilstand binnen 8 seconden op een snelheid van 100 kilometer per uur brengt. Toch is het geen sportieve auto. Als je aan het stuur draait, voel je namelijk amper weerstand. De besturing geeft nauwelijks feedback op je handelingen. Tegelijkertijd is de vering week. De carrosserie helt over in de bochten. Gunstig geformuleerd: De auto heeft een extreem comfortabel weggedrag.

  • Verbruik: De BYD Atto 2 gaat efficiënt met de beschikbare elektriciteit om. Dat is maar goed ook, want de actieradius doet onder aan die van concurrerende modellen en het duurt lang om de batterij weer op te laden. Dat hoeft niet erg te zijn, mits je voornamelijk korte afstanden rijdt en regelmatig kan stekkeren.

  • Uitrusting en comfort: Het interieur maakt een positieve indruk. Nergens zijn harde plastics zichtbaar en het design is eigentijds. Her en der bevinden zich handige bergruimtes. Centraal op het dashboard bevindt zich een groot rechthoekig scherm. Knoppen zie je amper. De meeste functionaliteiten bedien je via het scherm. Dat kan tijdens het rijden de aandacht van de weg afleiden. Wel heeft het systeem een aantal handige shortcuts die dit leed verzachten. Zo kun je bijvoorbeeld door 3 vingers van links naar rechts te bewegen de binnentemperatuur verhogen.

De achterbank biedt ook volwassenen veel bewegingsvrijheid rond knieën en hoofd. Niemand hoeft met opgetrokken knieën te zitten, want de vloer is prettig laag gepositioneerd. De bagageruimte is niet de grootste binnen het marktsegment, maar hij is wel bijzonder praktisch, onder andere dankzij een valse vloer die maakt dat er geen tildrempel is. Onder de motorkap bevindt zich geen extra laadruimte.

  • Betrouwbaarheid: De batterijen van de BYD Atto 2 staan hoog aangeschreven. Daarbij kan er mechanisch weinig misgaan. Mede daardoor is de BYD Atto 2 een betrouwbare auto.

  • Kosten: De prijs van een BYD Atto 2 ligt onder het bedrag dat je gemiddeld kwijt bent voor een elektrisch aangedreven SUV. Aangezien ook de terugkerende kosten overzichtelijk zijn en het een degelijke auto betreft, kun je spreken van een voordelig geprijsde auto.

Met de BYD Atto 2 krijg je een rijk uitgeruste SUV met een gulle binnenruimte. De kwaliteit is prima, de techniek is bij de tijd en het ontwerp valt bij veel mensen in de smaak.
Harry
Automotive expert
BYD Atto 2 (2025 tot heden)

BYD Atto 2 (2025 tot heden)

De BYD Atto 2 valt met een lengte van 431 centimeter in omvang tussen de BYD Dolphin en de BYD Atto 3. Het eerstgenoemde model is een hatchback die 2 centimeter korter is. De Atto 3 is een SUV met 14 centimeter extra lengte. Dat lengteverschil is onder andere merkbaar in de bagageruimte; waar de Atto 3 ruimte heeft voor 440 liter, is dat bij de Atto 2 400 liter. Technisch bestaan er amper verschillen tussen de 3 modellen.

Iedere BYD Atto 2 is een SUV met 5 deuren en een elektrische aandrijving met een maximaal vermogen van 177 paardenkrachten. De actieradius ligt net iets boven de 300 kilometer. Daar bestaan (nog) geen variaties in. Wel kun je kiezen uit de BYD Atto 2 Active of Boost. De een kost nieuw € 31.690, de ander € 2.000 meer. Voor dat geld krijg je onder andere stoel- en stuurverwarming, een groter scherm en een 360-gradencamera.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • whatcar.com
  • bydauto.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op