BYD

BYD ontstond door de overname van een Chinees automerk door een batterijfabrikant met de naam Biyadi. In 2021 kwam het naar Europa met een vloot spotgoedkope, maar kwalitatief sterke ev’s en plug-inhybrides. In Nederland is BYD het succesvolste lid van de Chinese nieuwkomers

Bekijk 213 occasions

BYD-modellen: veelzijdig en voordelig

Sinds: 2003

Land: China

BYD bestaat een stuk langer dan de meeste Chinese fabrikanten, waardoor het merk de tijd heeft gehad een uitgebreid aanbod op te bouwen. In Nederland zijn er maar liefst 8 verschillende modellen, van compacte stadsauto tot riante SUV. Het merk heeft als thema de zee gekozen, waardoor je namen als Seal, Dolphin en Surf tegenkomt.

Vrijwel alle BYD modellen die in ons land aangeboden worden beschikken over een volledig elektrische aandrijflijn. De Seal U DMi is de enige uitzondering: dit is namelijk een plug-inhybride crossover, al kun je hem ook als EV krijgen.

De kleinste telg van de familie is de Dolphin Surf, een compacte, volledig elektrische stadsauto. Daarnaast zijn er de Seal en Han, Tesla-achtige sedans, is er een Dolphin MPV en zijn er crossovers en SUV’s in allerlei maten, van de kleine Atto 2 tot de forse Tang.

Wat voor soort auto zoek je?

BYD-motorisering: eigen techniek en innovatie

BYD-motorisering: eigen techniek en innovatie

Sinds 2008 is de slogan van BYD het pakkende “Build Your Dreams”. Dat heeft het merk waargemaakt door eigen accutechnologie te ontwikkelen. Deze zogenaamde ‘Blade Battery’ is veel compacter dan een reguliere accu, levert meer vermogen en is bovendien veel veiliger.

Met de Blade Battery als hart heeft BYD een uiteenlopende serie volledig elektrische aandrijflijnen kunnen realiseren. Je kunt kiezen uit voor-, achter- of vierwielaandrijving en de vermogens lopen uiteen van een bescheiden 88 pk voor de Dolphin Surf tot 530 pk voor de sterkste versies van de Sealion 7 en de Seal.

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • https://www.byd.com
  • https://www.autoweek.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op