Zuinige auto

Door de hoge brandstofprijzen is het goed denkbaar dat je een zuinige auto wilt kopen. Een laag verbruik drukt immers de kosten per kilometer flink, en dat merk je direct in je portemonnee. Dat een zuinige auto niet veel hoeft te kosten, bewijst het ruime aanbod op AutoTrack.

Bekijk 83.032 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntJe bespaart op je maandelijkse kosten.
  • PluspuntZuinige auto’s zijn altijd in trek, dus goed door te verkopen.
  • PluspuntJe ervaart minder invloed van schommelende olieprijzen.
  • MinpuntZuinige auto’s rijden relatief minder comfortabel.
  • MinpuntZeker in het duurdere segment zijn echt zuinige auto’s schaars.
  • MinpuntEen zuinige auto rijdt meestal minder sportief.
Zuinige dieselauto of zuinige benzineauto?

Zuinige dieselauto of zuinige benzineauto?

Voorheen was diesel aanzienlijk goedkoper dan benzine en nog steeds zijn zwaardere dieselauto’s vaak zuiniger dan vergelijkbare benzineauto’s. Kijken we echter naar de allerzuinigste auto’s, dan zijn de benzineauto’s de dieselauto’s de baas. Bovendien is de besparing aan de pomp met diesel verleden tijd en betaal je voor een vergelijkbare benzineauto minder wegenbelasting (officieel: motorrijtuigenbelasting of mrb). Ga je voor een grotere klasse auto, dan kun je ook kijken of er een hybride-uitvoering van de auto van je keuze bestaat. In aanschaf zijn die vaak duurder, maar in gebruik en belasting scheelt het veelal flink ten opzichte van diesel.

Zuinige auto kopen: tips

Zuinige auto kopen: tips

Je wilt waarschijnlijk een zuinige auto kopen om je maandelijkse kosten te verlagen. Bedenk dan wel, dat het verbruik van de auto niet de enige kostenpost is. Staar je dus niet blind op alleen het aantal kilometers dat een auto op een liter brandstof aflegt. Hier zijn wat tips om de juiste zuinige auto te kopen:

  1. Een zuinige dieselauto wint het in verbruik nog wel eens van een benzineauto, maar is in de wegenbelasting een stuk duurder. Rijd je minder dan 15.000 kilometer per jaar? Dan is benzine hoogstwaarschijnlijk de slimmere keuze. Ook daarboven kan het, met de huidige dieselprijzen, lonen om toch benzine (of hybride) te rijden.
  2. Over wegenbelasting gesproken: sommige zware auto’s kunnen heel zuinig zijn, maar zijn wel weer duur in de wegenbelasting. Bovendien zijn zwaardere auto’s over het algemeen duurder in het onderhoud, waarover je hieronder meer leest.
  3. Onderhoud kan een flinke kostenpost zijn. Oude auto’s en auto’s met veel kilometers op de teller hebben meer kans op gebreken – en dus hogere rekeningen. Ook auto’s met een hoge nieuwprijs en zwaardere auto’s zijn tweedehands misschien voordelig in aanschaf, maar duur in onderhoud. Wil je echt geld besparen? Zoek dan naar klein, licht en jong.
  4. Ga je voor het allerzuinigste? Zoek dan naar een kleine (tweedehands) auto met energielabel A. Als een auto energielabel A heeft, is het de milieuvriendelijkste auto in zijn klasse. En aangezien kleine auto’s gemiddeld zuiniger zijn dan grotere auto’s, heb je daarmee het zuinigste van het zuinigste. Echte zuinigheidstoppers zijn bijvoorbeeld de Kia PicantoSuzuki Ignis en Toyota Aygo.
Tips om zuinig te rijden

Tips om zuinig te rijden

Het is natuurlijk leuk dat je een tweedehands zuinige auto koopt, maar hoe zorg je dat hij ook daadwerkelijk zo min mogelijk verbruikt? Daarvoor hebben we wat tips op een rijtje gezet:

  1. Rijd zo constant mogelijk: Hoe vloeiender je rijdt, hoe minder hard de motor hoeft te werken. Cruise control is hierbij je beste vriend. Bovendien maakt de snelheid flink uit. Rond de tachtig kilometer per uur verbruikt je auto het minst. Hoe meer je daarboven zit, hoe sneller je tank leegloopt.
  2. Kies hoge versnellingen: Eerder opschakelen zorgt ervoor dat je op minder hoge toerentallen rijdt. Lagere toerentallen zorgen voor relatief minder brandstofverbruik.
  3. Schakel slurpende opties uit: Wist je dat airco het brandstofverbruik met tot wel tien procent kan laten stijgen? Zet hem dus alleen aan als het echt nodig is – en dan bij voorkeur niet te hard.
  4. Houd je banden op spanning: Zachte banden geven meer rolweerstand en dat zorgt voor meer brandstofverbruik. Bovendien slijten je banden sneller en wordt je remweg langer. Pomp ze echter niet te hard op, want dat zorgt ook weer voor problemen. Houd de voorgeschreven bandenspanning aan. Die vind je in de gebruiksaanwijzing of op een sticker in de deuropening of tankdopklep van je auto.
  5. Vermijd files en korte afstanden: In de file moet je veel remmen en optrekken – en dat is niet goed voor het verbruik. Waar mogelijk, is het daarom verstandig de files te vermijden. Hetzelfde geldt voor korte ritjes, want een koude motor verbruikt meer en slijt sneller.
  6. Zet de motor uit als je wacht: Auto’s met een automatisch stop-startsysteem schakelen de motor uit wanneer je stilstaat. Nu is het niet aan te raden om dit ook te doen met een auto die niet zo’n systeem heeft – daar is de startmotor namelijk niet op gebouwd. Wel is het aan te raden om de motor uit te schakelen als je langer dan tien seconden moet wachten. Denk aan een spoorwegovergang, open brug of stilstaande file.

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.