Stadsauto’s behoren vanwege hun formaat bij voorbaat tot de betaalbaarste auto’s op de markt. Hoe kleiner het formaat en hoe lager het gewicht, des te minder je portemonnee de uitgave voelt. Toch is de ene stadsauto voordeliger dan de andere, zeker ook als je tweedehands auto’s meerekent. In dit overzicht zetten we de 5 betaalbaarste stadsauto’s op een rijtje.
Citroën C1 - 1.500-15.000 euro
De Citroën C1 was onderdeel van een razend populair trio, mede gevormd door de Peugeot 108 en Toyota Aygo. De Citroën zat nieuw het laagst in de prijs en dat geldt doorgaans nog steeds als het gaat om occasions. Over een periode van zestien jaar verschenen er twee generaties en meerdere facelifts van de C1, die als drie- en vijfdeurs hatchback verkrijgbaar was. De scherpe prijs in combinatie met lage gebruikskosten, goede betrouwbaarheid, frisse looks en een verrassend ruim interieur blijven de Citroën C1 een interessante keuze houden als tweedehands auto.
Fiat Panda - 1.000-20.000 euro
De Fiat Panda profiteert van een bijzonder herkenbaar ontwerp dat maar niet lijkt te verjaren. Dit terwijl het huidige design in grote lijnen al meegaat sinds 2003. De Panda is in grote aantallen verkocht en daarom ook allesbehalve zeldzaam op de occasionmarkt. Het eigenzinnige karakter van de Panda resulteert in een gevarieerd aanbod. Je komt hem tegen in een verscheidenheid aan kleuren en uitvoeringen, waaronder de sportieve 100HP en de avontuurlijke 4x4. Wie het wat hogerop wil zoeken, kan de opstap maken naar de stijlvolle Fiat 500.
Hyundai i10 - 2.000-25.000 euro
De Hyundai i10 is al tijden een van de betaalbaarste stadsauto’s die je kunt kopen. En een van de meest betrouwbare. Qua techniek en afwerking kun je er met de i10 eigenlijk niet naast zitten. Ze komen nauwelijks in de penarie en verbruiken bovendien weinig brandstof. De Hyundai i10 stamt tevens uit de tijd dat er een frisse wind door het bedrijf waait, waardoor het design van de vijfdeurs hatchback steeds meer tot de verbeelding spreekt. Niet te vergeten: de i10 biedt net als zijn neefje, de Kia Picanto, meer bagageruimte dan de meeste andere stadsauto’s.
Renault Twingo - 1.000-25.000 euro
De Renault Twingo is een heuse vrije geest in de wereld van stadsauto’s. Over drie generaties heeft-ie zijn stempel goed en wel gedrukt. Dat de Twingo al sinds 1993 verkrijgbaar is, betekent dat je hem tweedehands voor bodemprijzen kunt vinden. Het origineel kost het minst, de tweede en derde generatie uiteraard wat meer. Er is sinds 2020 zelfs een volledig elektrische Twingo op de markt, dus die optie heb je ook nog. Zoek je een betaalbare stadsauto boordevol persoonlijkheid? Dan mag je de Renault Twingo niet missen.
Suzuki Alto - 1.000-10.000 euro
De Suzuki Alto deelt zijn techniek met de nagenoeg identieke Nissan Pixo en dat komt zeker niet in jouw nadeel. De Japanse automerken hebben er hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat deze tweeling technisch ijzersterk in elkaar zit. De betrouwbaarheid alleen al kan reden genoeg zijn om de Alto op de kop te tikken, maar er is meer. Zo profiteer je van bijzonder lage gebruikskosten en een nette, nuchtere afwerking. Er zit weinig poespas op de Alto, maar daar koop je hem niet voor. Hij doet zijn werk en blijft dat doen, daar kun je op bouwen.