Een Algemene Periodieke Keuring (APK) is een wettelijk verplichte keuring van personenauto’s, bedrijfswagens, bussen, driewielige motorrijtuigen en aanhangers met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kilogram. Deze keuring wordt gedaan om te controleren of de auto voldoet aan de eisen voor de verkeersveiligheid en het milieu en of de registratie van het voertuig in orde is. Deze keuring is op zichzelf geen dure exercitie, maar als blijkt dat het voertuig niet aan alle voorwaarden voldoet, kan de prijs oplopen dankzij reparaties of andersoortige handelingen.

Wat gebeurt er bij een APK?

Bij een APK wordt gekeken naar de volgende aandachtspunten:

  • De verkeersveiligheid: de staat van onder andere de remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie.
  • Het milieu: de uitstoot van uitlaatgassen en de aanwezigheid van onderdelen zoals een roetfilter en de katalysator.
  • De registratie van het voertuig: het voertuig identificatienummer, de kilometerstand en de gebruikte brandstof. Het betreft hierbij een momentopname waarin de focus uitsluitend wordt gelegd op de juiste registratie van de auto, de milieutechnische aspecten en of het voertuig veilig genoeg is om aan het verkeer deel te nemen. Er wordt niet gekeken naar de algehele technische staat van de auto en er worden géén werkzaamheden (zoals reparaties en onderhoud) aan de auto uitgevoerd. APK is dus geen garantie voor een jaar zorgeloos rijden, onderhoud en regelmatige controle blijven altijd belangrijk.

Hoe lang duurt een APK?

Een APK wordt uitgevoerd door een RDW-erkende garage. Hier werken APK-keurmeesters die hiervoor de benodigde diploma’s hebben en dus bevoegd zijn om de keuring uit te voeren. Bij veel garages kan een APK worden uitgevoerd terwijl je wacht. Er zijn factoren die vertragend kunnen werken:

  • De auto wordt afgekeurd.
  • Deze APK wordt aan een steekproef van het RDW onderworpen.

Wat als je auto wordt afgekeurd?

Als een voertuig gekeurd is, ontvangt de eigenaar een keuringsrapport. Dit is een bewijs van keuring waarin niet alleen de reparatie- en afkeurpunten staan aangeven maar ook adviespunten. Als er reparatie- en afkeurpunten in het rapport vermeld staan, moet je deze eerst laten repareren voordat de auto opnieuw voor de APK kan worden aangeboden. Het is uiteraard niet toegestaan om met een APK afgekeurde auto te blijven rijden. In veel gevallen kan de garage de reparaties snel doorvoeren bij afkeuring, maar soms moet de auto wat langer blijven staan.

Wat als je aan een steekproef wordt onderworpen?

Om te controleren of de APK volgens de juiste richtlijnen wordt uitgevoerd, vindt er soms een steekproef plaats. In dat geval komt een controleur langs, die een herkeuring uitvoert. Dit gebeurt overigens bijzonder snel; de controleur is wettelijk verplicht om binnen 90 minuten na de aanmelding in de garage aanwezig te zijn. Het verlengt de APK dus wel degelijk, maar als alles soepel is verlopen, heb je je auto dezelfde dag nog terug.

RDW Logo

Wat als je te laat bent voor de APK?

Als je te laat bent voor de APK, dus als je de APK-vervaldatum gemist hebt, zul je automatisch een boete van de RDW ontvangen. Deze boete staat momenteel op 130 euro en dus is het zaak om te voorkomen dat deze datum je ontglipt. En let wel: je mag niet rijden in een auto met een verlopen APK, behalve als het een directe trip is naar de garage om de APK te laten uitvoeren. Laat je je auto schorsen, dan ben je gedurende de schorsing vrijgesteld van de APK.

Wat kost een APK?

De kosten verschillen. Prijzen voor een aparte APK variëren van 19 tot 75 euro. Maar een APK kan ook een onderdeel zijn van een onderhoudsbeurt, waar dan weer aparte prijzen voor zijn. En mochten er reparaties uitgevoerd moeten worden, dan kunnen de kosten behoorlijk oplopen. In veel gevallen worden afspraken gemaakt met de garage over wat te doen als de auto op een bepaald punt wordt afgekeurd. Je kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat de garage je belt als de kosten boven een bepaald bedrag uitkomen, of dat ze alles mogen repareren wat nodig is.

Hoe vaak vindt een APK plaats?

Het moment van keuren hangt af van een aantal factoren af:

  • Een nieuwe benzine-auto moet na vier jaar voor het eerst gekeurd worden.
  • Benzine-auto’s jonger dan acht jaar moeten eens per twee jaar gekeurd worden.
  • Is de benzine-auto ouder dan acht jaar, dan vindt elk jaar een keuring plaats.
  • Een nieuwe dieselauto moet na drie jaar voor het eerst gekeurd worden.
  • Daarna moeten dieselauto’s ieder jaar voor de APK.
  • Nieuwe elektrische of hybride auto’s moeten na vier jaar voor het eerst gekeurd worden.
  • Is de elektrische of hybride auto jonger dan acht jaar, dan moet hij eens per twee jaar gekeurd worden.
  • Is de elektrische of hybride auto ouder dan acht jaar, dan vindt __elk jaar __een keuring plaats.
  • Heb je een oldtimer met een eerste toelating van voor 1 januari 1960, dan heb je vrijstelling van keuring.

Wat moet je meenemen naar de APK?

De tijd dat je allerlei paperassen moest meenemen naar de APK is voorbij. Het enige wat je nu nog moet meenemen, is de auto. Het enige wat de garage nodig heeft, is het chassisnummer en het kenteken en dat is allebei op de auto terug te vinden. Je hoeft dus geen kentekenbewijs mee te nemen, al zal dit bewijs in veel gevallen al in de auto aanwezig zijn.

Wat is apk bij aflevering?

Soms zie je in een advertentie van een auto “APK bij aflevering” staan. Dat betekent dat de auto een APK krijgt voordat hij wordt afgeleverd. Komen er tijdens deze APK afkeurpunten aan het licht? Dan zorgt de verkoper dat deze in orde worden gemaakt, zodat de auto weer voor 1 jaar – of 2 jaar, afhankelijk van de leeftijd – goedgekeurd is. Dat scheelt je weer een jaar zorgen over de keuring. Let wel: de APK biedt verder geen garantie dat de auto ook goed blijft. De keuring is een momentopname. Wil je extra zekerheid, lees dan meer over de verschillende autogaranties.