Advies

Steeds meer mensen overwegen een elektrische auto als opvolger van hun huidige model. Goed nieuws: op AutoTrack groeit het aantal EV’s hard en vaak zijn de prijzen aantrekkelijker dan je denkt. We zetten de tien populairste ‘batterijbakken’ voor je onder elkaar. Daarnaast hebben we ook de verschillende actieradiussen per elektrisch voertuig op een rij gezet.

BMW i3

In 2013 introduceerde BMW de eigenzinnige i3. Met plek voor vier personen en z’n compacte buitenmaten lijkt hij vooral geschikt voor in de stad. De eerste versies komen dan ook niet heel ver op een volgeladen accupakket (zo’n 130 kilometer), maar er bestaat ook een i3 met een zogenoemde ‘range extender’. Die kleine brandstofmotor gaat aan de slag zodra de batterijen leeg zijn, zodat je het volgende laadpunt altijd kunt bereiken. Inmiddels bestaan er ook exemplaren met een groter accupakket, die komen zo’n 260 kilometer ver.

Op AutoTrack staan momenteel zo’n 380 BMW i3’s te koop, prijzen beginnen bij ongeveer € 15.000.

Kia e-Niro/ Kia e-Soul

Onder zakelijke rijders zijn de elektrische SUV’s van Kia erg populair, dankzij de gunstige belastingvoordelen. Beide modellen bieden lekker veel ruimte, zijn comfortabel en zien er fris uit. De uitgesproken Kia e-Soul en iets serieuzere Kia e-Niro zijn nog niet zo lang op de markt, dus het aanbod van gebruikte exemplaren op AutoTrack is beperkt. De voordeligste elektrische Kia’s zijn e-Souls van de eerste generatie (bouwjaar 2016, vanaf zo’n € 25.000), terwijl jong gebruikte exemplaren uit 2019 al snel 42.000 euro kosten.

Renault Zoe

In Frankrijk waren ze er als de kippen bij: al in 2012 bracht het merk een ‘gewone’ elektrische auto op de markt. De Renault Zoe heeft ongeveer hetzelfde formaat als een Clio en ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar uiteraard ontbreekt een brandstofmotor. Wel is er veel keuze uit diverse elektromotoren, omdat Renault door de jaren heen steeds betere (lees: sterkere en meer efficiënte) types introduceerde. Let dus goed op met welke variant je te maken hebt. renault-zoe-front-blue-front-2016-775 Ook de accu’s werden steeds beter: de vroegste exemplaren redden zo’n 120 kilometer op een lading, terwijl de nieuwste Zoe pas bij zo’n 350 kilometer leeg is. Op AutoTrack vind je ongeveer tweehonderd voorbeelden, voor prijzen vanaf € 10.000 euro. Let op: bij sommige exemplaren huur je het accupakket er los bij.

Peugeot iOn / Mitsubishi i-Miev / Citroën C-Zero

Dit opmerkelijke trio verscheen al in 2010 en behoort tot de pioniers van het batterijrijden. Mitsubishi, Citroën en Peugeot ontwikkelden de kleine auto’s samen; de i-Miev, C-Zero en iOn zijn niet bepaald luxueus of comfortabel maar voelen zich thuis in de stad. Vakanties of andere lange ritten kun je vergeten: na een laadbeurt komen deze EV’s hooguit 110 kilometer ver.

Tweedehands vormen ze inmiddels een relatief goedkope manier om je woon-werkverkeer elektrisch af te leggen. Van de Peugeot iOn staan op AutoTrack de meeste exemplaren te koop (vanaf zo’n 7.700 euro), terwijl een Citroën C-Zero minimaal € 8.800 kost. De Mitsubishi i-Miev is het zeldzaamst én met zo’n 14.000 euro de prijzigste van de drie.

Audi E-Tron

Van een heel andere orde is de eerste volledig elektrische auto uit de geschiedenis van Audi. De E-Tron is een dure, grote zaken-SUV en valt dan ook vooral in de smaak bij leaserijders. Met zijn grote accupakket en sterke elektromotoren valt de Audi E-Tron op door z’n goede prestaties, terwijl hij (op papier) meer dan 400 kilometer moet halen per laadbeurt. Audi-e-tron-2019-rear Opvallend: optioneel rust Audi de auto uit met camera’s die de buitenspiegels vervangen. Die vangen minder rijwind waardoor de E-Tron 35 kilometer meer actieradius krijgt. Ook gebruikt is de Audi nog aan de prijs: het voordeligste exemplaar op AutoTrack komt uit 2019 en moet 83.000 euro opbrengen.

Jaguar I-Pace

Nog zo’n luxueus elektrobeest is de I-Pace van Jaguar. Dankzij zijn vooruitstrevende design, indrukwekkende prestaties en moderne techniek sleepte de batterij-SUV al meerdere internationale prijzen in de wacht. Aan technologie geen gebrek: dankzij 400 paardenkrachten sprint de Jaguar I-Pace in 4,8 tellen vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur terwijl hij in het terrein profiteert van vierwielaandrijving en een speciale Offroad-stand.

Eind 2018 behoorde de I-Pace tot de best verkochte automodellen van Nederland. Dat zie je terug in het gebruikte aanbod: er zijn nu al 119 exemplaren op AutoTrack, met prijzen die beginnen bij € 62.880 euro.

Nissan Leaf

Samen met de Renault Zoe is dit één van de eerste ‘mainstream’ elektrische auto’s uit de huidige tijd. Met zijn vijf deuren en acceptabele binnenruimte biedt hij heel wat praktische inzetbaarheid – ook voor gezinnen. Die kunnen, zeker met de eerste generatie Leaf, overigens geen hele lange afstanden rijden. De versie die in 2010 op de markt kwam redde namelijk zo’n 120 praktijkkilometers, waar het nieuwste model (de Leaf e+) tot 350 kilometer moet halen. nissan-leaf-blue-front-side-2010-775.jpg

Het feit dat de Nissan Leaf al sinds 2010 leverbaar is levert een breed aanbod tweedehands versies op. Op AutoTrack kun je uit meer dan 300 verschillende exemplaren kiezen, met prijzen die variëren tussen 9.900 euro voor een Leaf 24 kWh uit 2013 tot een vrijwel nieuw exemplaar ter waarde van zo’n € 50.000.

Hyundai Ioniq Electric

De Hyundai Ioniq is bijzonder. Bij de introductie kon je bij deze middelgrote familieauto namelijk kiezen uit drie verschillende aandrijfsoorten. Ten eerste is er de ‘gewone’ hybride: die combineert een benzinekrachtbron dus met een elektromotor. Daarnaast bestaat er een plug-inhybride die je deels met een stekker kan opladen (en die op elektrokracht dus verder komt). Als derde optie kan je de Hyundai Ioniq Electric krijgen als volledig elektrische versie, onder meer ter herkennen aan de compleet dichte neus.

Auto’s uit de eerste productiejaren (2016-2019) hebben allemaal een batterijpakket van 28 kilowattuur, goed voor een reikwijdte van zo’n 220 kilometer. Sinds de facelift in 2019 komt de Ioniq Electric zo’n zeventig kilometer verder, maar die versie is nog nauwelijks gebruikt te vinden. In totaal biedt AutoTrack rond 200 exemplaren aan, met prijzen vanaf zo’n 23.000 euro.

Hyundai Kona Electric

Bij Hyundai hebben ze nóg een volledig elektrische auto in de vorm van de Hyundai Kona Electric. Ten eerste is dit geen lage auto met een grote vijfde deur zoals de Ioniq, maar een compacte SUV met een hogere instap en stoere looks. Ook het accupakket is met 64 kWh flink groter. Dat helpt de Kona aan een uitstekende actieradius van ruim 400 kilometer, die in de praktijk verrassend goed haalbaar blijkt.

Mede dankzij 4% fiscale bijtelling vormt de Kona al sinds zijn introductie een grote hit onder zakelijke rijders in Nederland. Terwijl de prijzen van de volledig elektrische versie flink hoger liggen dan die van de Kona’s met een brandstofmotor. Op AutoTrack vind je dus beduidend minder gebruikte exemplaren dan van de Ioniq: er staan nu zo’n 53 stuks te koop. Prijzen? Reken op minimaal 40.000 euro.

Volkswagen E-Golf

Een vrij onopvallende familieauto, maar dan zonder de uitstoot van schadelijke stoffen. Dat is in het kort het recept van de in 2014 geïntroduceerde Volkswagen e-Golf. Aan de buitenkant zie je bijna niet dat deze Golf anders is dan zijn broertjes op benzine en diesel: de e-versie heeft meer blauwe accenten, andere bumpers en speciale wielen met minder luchtweerstand. Ook vanbinnen is hij vrijwel even ruim en veelzijdig als andere Golfjes, en juist dat is zijn kracht.

Perfect is de Volkswagen e-Golf echter niet, want in vergelijking met andere auto’s in dit segment komt de VW minder ver op een volle acculading. Bij maximaal 140 kilometer is de energie wel op en moet hij weer aan de laadpaal. Dat maakt de auto niet minder populair: zoek op AutoTrack en je kunt kiezen uit maar liefst 354 exemplaren die voor verrassend aantrekkelijke prijzen te koop staan. Een e-Golf uit 2014 met 92.000 kilometer ervaring hoeft bijvoorbeeld niet meer dan 18.000 euro te kosten.