Het lijkt soms te mooi om waar te zijn: een fraaie occasion die in het buitenland aanzienlijk goedkoper is dan een vergelijkbare uitvoering die in Nederland te koop staat. Een auto importeren is zeker een mogelijkheid, maar is het altijd een goed idee? Het is namelijk niet altijd even makkelijk en zeker niet altijd even goedkoop. Er zijn meerdere zaken om rekening mee te houden bij het importeren van een auto en om je een goed beeld te geven, hebben we ze onder de video op een rijtje gezet.

Video: Import of origineel Nederlands?

Twijfel je tussen een tweedehands importauto en een oer-Hollandse occasion? Mariska en Tim van Team AutoTrack leggen de voor- en nadelen op tafel:

Waarom zou je een auto importeren?

Hoewel het importeren van een tweedehands auto geen eenvoudige klus is, is het voor menigeen de moeite waard. Dat zit hem allereerst in het prijsvoordeel: in het buitenland zijn auto’s meer dan eens een stuk goedkoper en zelfs met de extra kosten die bij het importeren komen kijken kan dit een aanzienlijk voordeel opleveren. Tevens is het goed mogelijk dat je een bepaalde specificatie van je droomauto niet in Nederland kan vinden, maar wel in het buitenland. Import gebeurt zodoende relatief gezien vaker bij prijzige en exclusieve occasions, al kan het de moeite lonen bij meer gangbare auto’s.

Voor- en nadelen van een auto importeren

Een occasion importeren doe je niet zomaar. Het is een hele onderneming. Daarom is het belangrijk om erbij stil te staan of het wel de juiste optie voor je is. We nemen de belangrijkste voor- en nadelen van zelf een auto naar Nederland halen met je door

Voordelen

  • Toegang tot grotere markten met meer aanbod
  • Grotere kans om exclusieve merken, modellen en uitvoeringen te vinden
  • De mogelijkheid om een model of uitvoering die nooit in Nederland geleverd is te bemachtigen
  • Door het ontbreken van de Nederlandse optiebelasting zijn ‘buitenlandse’ auto’s vaak rijker uitgerust

Nadelen

  • Het kost meer tijd, geld en moeite dan een auto in Nederland kopen
  • Ht buitenlandse papierwerk kan onvolledig en incorrect zijn, met alle gevolgend van dien
  • Zeer exotische en exclusieve auto’s moeten mogelijk extra gekeurd worden door de RDW
  • De lopende APK van de auto wordt niet altijd overgenomen
  • Je zult transport of een eendagskenteken moeten regelen

Welke kosten komen kijken bij een auto importeren?

Het importeren van een auto is meer dan alleen het ophalen van een occasion en er een Nederlands kenteken op zetten. Import gaat gepaard met papierwerk en papierwerk gaat gepaard met kosten. Dat betekent dat je bij import altijd rekening moet houden met de volgende extra kosten:

  • Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (beter bekend als BPM). Dit dien je af te tikken bij import. Hoe hoog de BPM bij het importeren van je auto is, hangt van het model in kwestie af. Factoren die meespelen zijn:
    • De leeftijd van je auto
    • De CO2-uitstoot
    • Het type voertuig
  • Een RDW-keuring
  • Nederlandse kentekenplaten
  • Invoerrechten als de auto van buiten de EU komt (denk aan Zwitserland of Groot-Brittannië)
  • BTW als de auto nieuw is of van buiten de EU komt
  • Eventuele transportkosten Overige kosten zijn er eveneens, maar die heb je sowieso bij het kopen van een auto. Denk aan wegenbelasting en het verzekeren van je nieuwe auto.

Wat zijn de risico’s van het importeren van een auto?

Bij het importeren van een tweedehands auto komen diverse risico’s kijken. Niet alles is altijd even goed geregeld en aan regels gebonden als in Nederland, wat ervoor kan zorgen dat je tegen een nare verrassing aan loopt. Denk bij risico’s aan:

  • In het buitenland heb je geen Stichting Nationale Autopas (NAP), die onder andere tellerfraude voorkomt. Doordat de historie van de auto niet altijd even duidelijk is, kan de auto bij aankomst tegenvallen.
  • De afhandeling van je garantie gaat een stuk lastiger. Mocht er toch iets met de auto zijn, dan is de afstand tussen jou en de plaats waar je de auto hebt gekocht meer dan eens een grote sta-in-de-weg.
  • Soms is de advertentie mooier dan de auto zelf. Geen probleem als de auto vlakbij wordt aangeboden, maar na een lange reis is dit buitengewoon vervelend.
  • Komt je auto bij aankomst in Nederland niet door de RDW-keuring, dan gaat dit extra kosten opleveren.
  • De restwaarde van geïmporteerde auto’s kan lager liggen dan de restwaarde van originele, Nederlandse auto’s.

Hoe importeer je een auto?

Je kan ervoor kiezen om een auto te laten importeren, waarbij je een gespecialiseerd bedrijf alles voor je laat opknappen. Dat scheelt een hoop gedoe, maar daar betaal je natuurlijk wel voor. Ga je het zelf doen, dan zal je zien dat je de volgende stappen doorloopt zodra de auto wiel op Nederlandse bodem zet:

  • Allereerst doe je een keuring/kentekenonderzoek bij het RDW. Een APK is niet nodig als de auto nog een geldige keuring heeft uit het land van herkomst.
  • Vervolgens doe je belastingaangifte voor de rest-BPM die je nog schuldig bent.
  • Je betaalt de aanslag direct na ontvangst.
  • Krijg je je kenteken, dan laat je je kentekenplaten maken. Je ontvangt dit meestal ongeveer een week nadat je de BPM hebt betaald.
  • Je regelt je verzekering (dit gaat net zoals bij een originele Nederlandse auto).
  • Je betaalt de motorrijtuigenbelasting nadat de aanslag is ontvangen.

Wanneer is een auto importeren rendabel?

Hoe voordelig het is om een auto te importeren, is per auto verschillend. Import kost een hoop tijd en geld en dat is het lang niet voor iedereen waard. Doe je het puur uit financiële overwegingen, bereken dan eerst wat deze hele onderneming je gaat kosten en mocht het inderdaad goedkoper zijn, ga dan na of je bereid bent om de tijd erin te steken die nodig is om dit allemaal voor elkaar te krijgen. En, niet onbelangrijk, neem de risico’s in acht. Immers: als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo.

Hulp inschakelen bij importeren auto

Is het geld geen probleem, maar wil je het liever aan de professionals overlaten, schakel dan een bedrijf in dat zich specialiseert in het importeren van auto’s. Je kan in dat geval zelfs de auto voor je deur laten afleveren, compleet met Nederlands kenteken. Dit gebeurt niet zelden bij meer exclusieve auto’s, waarbij het voor de nieuwe eigenaar geen probleem is om wat extra centen op tafel te leggen, zodat het werk uit handen genomen wordt.

Tips voor het importeren van een auto

Tenslotte nog enkele handige tips voor wie een auto wil importeren.

  • Neem de tijd om goed te kijken of de auto die jij op het oog hebt écht niet verkrijgbaar is in Nederland. Soms heeft het zoeken naar de juiste informatie net even wat meer tijd en toewijding nodig.
  • Bereken goed en nauwkeurig wat de totale kosten van het importeren van je auto zullen zijn en tel ze bij de vraagprijs op. Hoeveel scheelt het met een originele, Nederlandse auto en is dat prijsverschil het waard?
  • Probeer weg te blijven van particulieren of generieke garages. Merkdealers zijn in de regel betrouwbaarder. Niet elke particulier probeert je een oor aan te naaien, maar die kans is altijd groter dan bij vertegenwoordigers van een bepaald merk.
  • We blijven het herhalen: lijkt een deal te mooi om waar te zijn, dan is dat niet zonder reden. Is de auto die je in het buitenland gevonden hebt opvallend goedkoop, dan mag je er vanuit gaan dat er iets op aan te merken valt. Blijf nuchter en trap niet in deze val.

Interessante auto’s om te importeren

Nu duidelijk is hoe je moet importeren, kunnen we nog even kijken naar wát je zou kunnen importeren. Ter inspiratie hebben we drie voorbeelden onder elkaar gezet. Wellicht zit er iets voor je tussen.

Volkswagen Scirocco

De sportieve coupé van Volkswagen was ooit een begrip. Na een lange afwezigheid keerde het model in 2008 terug met een aantrekkelijk design en moderne, krachtige motoren. Door tegenvallende verkopen werd in 2013 de levering naar Nederland gestaakt. In andere markten zoals Duitsland bleef de Scirocco echter tot 2017 leverbaar en kwamen er meerdere exclusieve uitvoeringen uit. Zo was er de Scirocco GTS met een 220 pk sterke motor geleend van de Golf GTI. In Nederland zijn deze zwaardere motoriseringen zeldzaam en kostbaar. Bovendien hebben ze vaak hoge kilometerstanden. Het kan dus lonen om een jongere, frissere en snellere Scirocco van over de grens te halen.

Een Amerikaanse klassieker

Afgezien van de Europese afdeling van Ford hebben de grote Amerikaanse merken nooit echt voet aan de grond gekregen in Nederland. Dat betekent dat we veel mooie, luxe en sportieve modellen hebben moeten missen. Private import is vaak de enige manier om aan een prachtige klassieke cruiser of krachtige muscle car te komen. Daarbij hoef je niet alleen naar Amerika te kijken, maar kun je ook Canada overwegen. De Canadese dollar is bijzonder voordelig ten opzichte van de euro. Vanwege het koudere klimaat moet je dan wel gaan voor een auto die goed verzorgd is door zijn vorige eigenaar. Bij het importeren van een belastingvrije klassieker betaal je bovendien geen rest-BPM en hoef je

Een volledig elektrische auto

De tweedehands markt voor elektrische auto’s is vooral voordelig voor kopers. Vanwege forse afschrijving kun je immers voor een relatief lage prijs een zeer complete en luxe EV strikken. Door het ontbreken van de Nederlandse belasting op opties zijn EV’s van buiten de grenzen echter nog voordeliger. Voor hetzelfde geld kun je een rijker aangeklede uitvoering van dezelfde auto kopen. Aangezien er op elektrische auto’s geen BPM-berekend wordt kun je de auto bovendien zonder extra kosten naar Nederland halen.