Nieuws

BMW kondigt aan dat ze in 2021 een brandstofcelauto toevoegen aan hun gamma. Dan stellen wij ons de vraag: “Wat is brandstofceltechnologie en wat zijn de voor- en nadelen?”

Elektrische versus hybride auto’s Even opfrissen! Een elektrische auto heet zo omdat die uitsluitend elektrisch wordt aangedreven. Een auto met hybride-aandrijving heeft de beschikking over een elektromotor én een verbrandingsmotor achter elkaar of naast elkaar (serie- of parallel-hybride).

Brandstofcel? Een brandstofcel is een apparaat dat door middel van een chemische reactie elektriciteit opwekt uit brandstof, veelal waterstof, en zuurstof uit de buitenlucht. Een brandstofcel is dus eigenlijk een ander soort elektromotor. Leuk detail, de elektromotor stamt uit 1821, de brandstofcel uit 1843. Beiden zijn dus tientallen jaren ouder dan alom vertegenwoordigde benzinemotor!

Achterwielaandrijving dankzij brandstofcel Bij het aangekondigde BMW-concept zullen de achterwielen van de auto continu elektrisch aangedreven worden en springt een voorin geplaatste verbrandingsmotor bij als dat nodig is. Op dat moment krijgt de auto dus vierwielaandrijving. De elektrische energie aan de achterwielen wordt geleverd door een brandstofcel.

Voor- en nadelen De brandstofcel heeft als groot voordeel dat het geen dure, zware en moeilijk te recyclen accu’s nodig heeft. Waterdamp als uitlaatgasemissie is net zo milieuvriendelijk als helemaal geen uitstoot, net zoals een volledig elektrische auto.

Eén van de grootste nadelen is de prijs; op dit moment is de technologie nog geen gemeengoed waardoor de aankoopprijs van een auto met brandstofcel behoorlijk hoog ligt. Ook is er in ons land nog geen landelijke dekking van waterstoftankstations. Dit laatste moet verholpen zijn tegen 2020, daar hoeft deze BMW dus geen last van te hebben!