Nieuws

Lang was de dieselmotor de heilige graal als het ging om efficiëntie. Dieselmotoren zijn zuiniger dan benzinevarianten, produceren minder broeikasgassen en zijn ook nog eens goedkoper aan de pomp. Toch heeft de dieselmotor de afgelopen jaren enkele harde klappen te verwerken gehad. Raakt diesel uit de gratie?

Als je veel kilometers rijdt, is dieselen goedkoper. Doordat bijna iedere dieselauto tegenwoordig met een turbo is uitgerust, is het verschil in prestaties bovendien stukken kleiner dan zo’n tien jaar terug. Toch kleven er meerdere nadelen aan dieselauto’s, die kopers wellicht verdrijven naar andere efficiënte oplossingen zoals de hybride auto of elektrische modellen als de Tesla Model S.

Nadelen van diesel

Allereerst is een dieselauto vaak duurder in aanschaf, onderhoud en wegenbelasting. Daarnaast hanteren diverse steden zoals Utrecht een milieuzone waardoor diesels die geproduceerd zijn voor 2001 de binnenstad niet in mogen. Laten we eerlijk zijn: vijftien jaar is niet eens zo heel oud voor een auto. Dieselmotoren zijn daarbij luidruchtiger en hebben ook nog eens een lagere topsnelheid dan benzinemotoren.

#dieselgate

Dan hebben we nog het belangrijke onderdeel fijnstof. Dieselmotoren mogen dan minder CO2 uitstoten, ze produceren aanzienlijk meer fijnstof en stikstofoxiden dan benzinemotoren. Zeker oudere dieselmotoren zijn niet bevorderlijk voor de luchtkwaliteit. Daar tegenover staan hybride en elektrische oplossingen. Auto’s die gebruik maken van een hybride aandrijflijn zijn efficiënter, minder vervuilend en ook nog eens vriendelijker voor de portemonnee. Om over elektrische auto’s nog maar te zwijgen. Niet voor niets voorspelde Toyota, de grootste automaker ter wereld, vorig jaar al het einde van de dieselmotor. Dat heeft niets te maken met #dieselgate, want Toyota merkte in haar verkopen dat de aandacht van de dieselrijders verschuift naar hybride aandrijving. Het merk voorspelt voor de toekomst dat die lijn zich verder verplaatst naar uiteindelijk waterstof.