Nieuws

Hij is er, eindelijk.

Het heeft even mogen duren, maar na een jaar krijgt ook Europa de Citroën C5 Aircross. Verontwaardiging over de wachtperiode bestaat er zeker, met name wanneer er naar de buitenkant wordt gekeken. De wagens zijn praktische hetzelfde. Echter vinden we aan de binnenzijde voldoende verschillen waardoor de auto’s alsnog te onderscheiden zijn.

Hoewel zowel de Europese als Chinese Aircross modellen dezelfde afmetingen hebben (4,5 meter lang, 1,84 meter hoog), heeft de Europese variant bijna 100 liter extra bagageruimte. De C5 Aircross heeft liefst 580 liter aan ruimte, die met het individueel neerklappen van de achterstoelen uit te breiden is tot 1.630 liter. De wagen is tot in detail te personaliseren. Zo ook de Airbumps, die in allerlei verschillende kleuren verkrijgbaar zijn. De binnenzijde wordt verrijkt met talloze gadgets.

citroen-c50-aircross-achter.jpg

Citroën biedt een redelijk uitgebreid motorengamma aan. Men kan de C5 Aircross bestellen als 130 pk sterke 1,2-liter PureTech. In dit geval krijg je een handgeschakelde versnellingsbak mee naar huis. Daarboven vinden we de 180 pk sterke 1,6-liter PureTech, die gekoppeld is aan een achttraps automaat. Voor wat betreft de dieselmotoren is er voldoende keuze. De C5 Aircross komt er als 130 pk sterke 1,5-liter BlueHDi en als 180 pk sterke 2-liter BlueHDi. De wagen komt later dit jaar met een hybride aandrijflijn op de markt.

citroen-c50-aircross-interieur.jpg