Fiat heeft met de Fiat 600e een nieuwe toevoeging aan het elektrische assortiment op de markt gebracht. Deze compacte SUV heeft op het eerste gezicht het nodige weg van de Fiat 500X, de SUV-variant van de 500, maar het betreft hier een volledig nieuwe auto. De Fiat 600e onderscheidt zich allereerst met zijn elektrische aandrijving, maar op het gebied van styling en techniek is hij eveneens helemaal vers.

Fiat 600e laat oude naam herleven

Het Italiaanse Fiat is niet vies van een beetje retro in hun auto’s. De Fiat 500 is daar het ultieme voorbeeld van. Dit kleine autootje werd in 2007 nieuw leven ingeblazen als een moderne versie van dit legendarische wagentje. Met de nieuwe Fiat 600e wordt opnieuw een naam uit het verleden gebruikt voor een moderne interpretatie (alleen met de toevoeging ‘e’). Deze elektrische SUV staat op hetzelfde platform als – onder andere – de Peugeot e2008, de elektrische versie van de Opel Mokka en de DS 3 E-Tense. Qua styling is hij echter helemaal van Fiat.

Retro styling maakt Fiat 600e uniek

Fiat bestempelt de Fiat 600e als de ‘grote zus’ van de Fiat 500e (de elektrische versie van de Fiat 500) en een blik op het in- en exterieur laat direct zien waarom. De styling geeft hetzelfde retro-gevoel als de 500, alleen is alles een beetje groter. Het resultaat is een auto die eenvoudig plaats biedt aan vier personen en omdat hij aanzienlijk langer is dan de auto’s met wie hij een platform deelt, is de bagageruimte eveneens groter. Alleen de Peugeot wint het nog van de Fiat 600e.

Dik 400 kilometer op een volle accu

Fiat claimt dat de Fiat 600e een actieradius heeft van iets meer dan 400 kilometer, wat meer dan genoeg is voor de meeste dagelijkse ritten. De prestaties van deze SUV passen uitstekend binnen het segment. Dat betekent dat dit geen auto is waarmee je oogverblindende sprintjes trekt, maar wel eentje die vlotjes door het verkeer beweegt.

Binnenkant Fiat 600e eveneens fraai vormgegeven

Stap je in een Fiat 600e, dan zie je dat de karakteristieke styling zijn weg naar het interieur heeft gevonden. Wie ooit eens in een Fiat 500e heeft gezeten, ziet direct dat het interieur van diens grote zus hiermee sterke gelijkenissen vertoont. Dat betekent dat je beschikt over een retro-interieur, met een infotainmentscherm van 10,25 inch en een digitaal instrumentarium. Ouderwetse knoppen zijn er nog altijd, onder andere voor het bedienen van de klimaatregeling.

Prijzen Fiat 600e

Fiat heeft de 600e in twee variaties op de markt gebracht: de Red en de LaPrima. De LaPrima is, zoals de naam wellicht al doet vermoeden, de meest luxe uitgevoerde variant. De Red heeft veel rode accenten in het in- en exterieur. Prijzen beginnen vanaf €35.990 en kunnen oplopen naarmate je meer opties wilt. De LaPrima heeft bijvoorbeeld grotere, lichtmetalen wielen, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, een massagefunctie voor de bestuurder, een achteruitrijcamera en tal van hulpmiddelen die het rijden veiliger en aangenamer maken. Wil je liever hybride rijden? In 2024 komt de 600 eveneens als hybride variant.