Het Chinese HiPhi brengt de HiPhi X, een grote en spectaculair vormgegeven SUV, naar Europa. Deze volledig elektrische SUV moet de gevestigde orde op zijn grondvesten doen schudden en als we alleen afgaan op het ontwerp, zou dat zomaar kunnen gebeuren. De HiPhi X is een zeer fraaie, futuristisch ogende auto, die barst van de techniek. Wie echter last heeft van Big Brother-angst, zou de HiPhi X een tikje té kunnen vinden.
Vleugeldeuren en spannende elementen
De HiPhi X is al een tijdje geleden gepresenteerd via een studiemodel, maar inmiddels is duidelijk dat de auto echt naar Nederland komt. Het is een behoorlijk dikke SUV met vleugeldeuren aan de achterkant. Deze vleugeldeuren nemen alleen een hap uit de bovenkant van de portieren, de rest opent naar achteren. Verder is de vormgeving lekker opvallend, met tal van fijne details, die ongetwijfeld gaan opvallen op de openbare weg.
Prima prestaties voor de HiPhi X
Het lijkt erop dat de HiPhi X uitgerust gaat worden met krachtige elektromotoren. Kopers kunnen natuurlijk kiezen uit diverse gradaties van vermogen, waarbij de krachtigste variant sprintjes kan trekken waar menig sportwagen slechts van kan dromen. De HiPhi X wordt vierwielaangedreven en heeft volgens de eerste berichten een actieradius van ongeveer 650 kilometer. Dit is echter wel volgens de Chinese test, dus reken erop dat je op een vol accupakket minder ver komt dan wat er momenteel geroepen wordt.
De HiPhi X heeft behoorlijke afmetingen
Een HiPhi X is geen kleine auto; met een lengte van meer dan vijf meter en een breedte van twee meter is er binnenin aan ruimte geen gebrek. Hij wordt in de markt gezet als zeszitter, maar er is ook een variant die slechts ruimte biedt voor vier personen. Deze versie beschikt over meer luxe en zal prijziger zijn. Hoe prijzig, dat zullen we in de toekomst merken. Reken er echter op dat je voor de best uitgeruste varianten minimaal een ton zal moeten meenemen.
Technische innovatie troef in de HiPhi X
De HiPhi X barst van moderne techniek. Denk aan gezichtsherkenning in de portieren (dus geen sleutel meer nodig), autonome techniek die de auto zelf laat rijden en hem zelf kan laten inparkeren, tal van veiligheidsmaatregelen en een enorme hoeveelheid sensoren die bestuurder en passagiers in de gaten houdt. Dat laatste is niet voor iedereen even prettig rijden; je waant je in een HiPhi X nooit alleen.
