Het Chinese HiPhi heeft bekendgemaakt dat de Y, een elektrische SUV met fraaie styling, vanaf eind 2023 in Europa te krijgen zal zijn. De HiPhi Y is een nieuwe toevoeging aan een sterk uitdijende markt van Chinese modellen, die met hun elektrische aandrijving en flamboyante vormgeving stevig voet aan de grond moeten krijgen op het Europese continent. Of dat gaat lukken, zal de tijd moeten uitwijzen.
Vleugeldeuren maken de HiPhi Y al bijzonder
Vleugeldeuren blijven iets bijzonders. Deze deuren openen naar boven en geven de auto gelijk een Back to the Future-gevoel. Tesla heeft ze al op de Model X geplaatst en daarvoor waren deze deuren vrijwel exclusief voor bijzondere sportwagens gereserveerd. De HiPhi Y heeft zijn vleugeldeuren op een nieuwe manier toegepast: de achterportieren bestaan uit twee delen, waarvan het onderste deel naar achteren opent en het bovenste deel omhoog klapt. Hoe bruikbaar het is voor alledag, zal moeten blijken.
Ruime afmetingen en veel techniek
De HiPhi Y is een ruime SUV, die gebruik maakt van allerlei technische innovaties. De auto is bijzonder groot en biedt veel ruimte voor passagiers en bagage. Tegelijk beschikt de HiPhi Y over allerlei technische hulpmiddelen, die de veiligheid en luxe moeten garanderen. Denk aan autonoom rijden en parkeren, soft close-portieren en een enorme hoeveelheid sensoren die de inzittenden in de gaten houden. Of dat laatste voor iedereen wenselijk is, valt te betwijfelen.
Prijzen HiPhi Y nog niet bekend
HiPhi is niet een merk dat zijn auto’s opvallend goedkoop in de markt zet in de hoop een breder publiek aan te trekken. Zo is de eerder aangekondigde HiPhi X al bijzonder prijzig en hoewel nog niet duidelijk is wat de prijzen van de HiPhi Y gaan zijn, hoef je niet te rekenen op een koopje. Niet zo gek, want met de hoeveelheid techniek die je aan boord hebt, bevind je je in een segment dat probleemloos als ‘bovengemiddeld’ gezien kan worden.
Prestaties HiPhi Y
Qua prestaties is het een prima uitgevoerde EV, die eveneens een krachtige variant zal krijgen. De exacte gegevens ontbreken nog, maar reken erop dat je behoorlijk vlot door het verkeer zult bewegen en dat de actieradius meer dan toereikend zal zijn.
