Nieuws

Ieder zichzelf respecterend automerk heeft tegenwoordig een speciale divisie die de eigen modellen van net wat meer pep en extravaganza voorziet. Mercedes heeft AMG, Opel heeft OPC, McLaren heeft Special Operations. Jaguar-Land Rover heeft zijn eigen Special Vehicle Operations in het leven geroepen. Het eerste speeltje dat het levenslicht zag: de Jaguar F-Type SVR. Just, wow.

Laat de styling even op je inwerken. Een agressiever front, nieuwe diffuser achter en een vleugelspoiler die niet alleen sportief oogt, maar daadwerkelijk een functie heeft. Niks op de SVR is toevallig, over elk detail is nagedacht. Het design maakt de auto aerodynamischer dan ooit, en dat voor een body die ook nog eens vele kilo’s lichter is dan een reguliere Jaguar F-Type. Onder de kap ligt een 5-liter V8 met Twin Vortex Supercharger die goed is voor 575 pk. In slechts 3,7 seconden word je richting de honderd kilometer per uur gekatapulteerd. Heb je te kampen met een zware rechtervoet, dan blijft de SVR doortrekken tot 322 km/u.

Wordt het gelijkspel?

Tot zover de looks en de cijfers. Want de hamvraag is: heeft Jaguars gloednieuwe Special Vehicle Operations met de F-Type SVR de ultieme sportauto geschapen? Dat ligt er een beetje aan wat je van een sportwagen eist. Met een prijskaartje van nét geen twee ton is hij namelijk niet het goedkoopste jongetje van de klas. Een Mercedes-Benz AMG GT-S kost je dertig mille minder en doet slechts 0,1 seconde langer over de 0-100 km/u sprint. Een Porsche 911 Turbo kost tienduizend euro meer, maar is 0,7 seconden sneller op diezelfde sprint. Om te zeggen dat die auto’s minder goed sturen? Nee. Ook kennen de twee concurrenten dezelfde hoge mate in afwerking. Misschien is een gelijkspel nog het eerlijkst.

Wat wel gezegd moet, is dat een Jaguar F-Type SVR een ander soort klasse uitstraalt. Een Porsche 911 is – laten we eerlijk zijn – niet bepaald een opvallende auto en een Mercedes-Benz klinkt ook wat gewoontjes. De SVR is rauw, puur, ongetemd en je kunt er ook nog iets in meenemen. Om over het geluid van de bulderende overbemeten achtcilinder nog maar te zwijgen.