Nieuws

Verantwoordelijkheid werd genomen!

In de afgelopen maanden is er bijzonder veel ophef geweest in de media over de Jaguar I-PACE. De auto leek aanvankelijk een goede optie te zijn voor mensen die zich aan een volledig elektrische auto willen wagen, maar na enkele duizenden leveringen in Nederland komen er verschillende problemen naar het oppervlak drijven.

Deze klachten hebben vooral te doen met de lange laadtijd van de I-PACE – de auto is een van de langzaamste in het segment – en de actieradius van de auto. Een aanzienlijk deel van de eigenaren kampt met ‘range anxiety’, daar de I-PACE niet de door Jaguar beloofde actieradius weet te halen. Nu kan dit natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat men te sportief rijdt en het overgrote deel van de auto’s in de winter zijn geleverd – de kou heeft een negatief effect op het rijbereik – maar het feit blijft dat men erover klaagt. Om enige onduidelijkheid op te klaren heeft Jaguar Nederland deze week een bericht gedeeld op zijn social media kanalen, waar het verduidelijkt hoe de vork nu precies in de steel zit. Hieronder lees je het bericht.

“In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-PACE. Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. De onafhankelijke EV database heeft een duidelijke tabel gepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-PACE worden weergegeven: – Stad – winter 390 km – Snelweg – winter 270 km – Gecombineerd – winter 325 km – Stad – zomer 555 km – Snelweg – zomer 340 km – Gecombineerd – zomer 430 km Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden.”

Meer lezen over de Jaguar I-PACE? Bekijk dan HIER onze rijtest.