Het wachten is voorbij.
Na maanden en maanden van teasers, uitgelekte foto’s en het maar blijven bekijken van het studiemodel, trok Jaguar gisteravond eindelijk de doeken van de langverwachte I-PACE. De auto betekent Jaguar’s eerste echte stap in de wereld van volledig elektrische voertuigen.
Waar sommige autofabrikanten dit soort auto’s nogal eens willen voorzien van een geheel eigen design, besloot Jaguar haar EV eenzelfde gezicht te geven als de rest van de familie. De auto heeft vooral wat weg van zijn fossiele brandstof slurpende SUV-broers, de E-PACE en F-PACE. Echter kenmerkt de I-PACE zich door zijn eigen gestroomlijnde design, om het rijbereik te bevorderen.
Dit is overigens aardig gelukt. Volgens de meest waarheidsgetrouwe testcyclus (WLTP) komt de I-PACE met 90 kWh lithium-ion batterij maar liefst 480 km ver. Het bereik zou je misschien doen vermoeden dat hij geen krachtige motor heeft, maar niets is minder waar. De I-PACE produceert op zijn best 400 pk en 696 Nm aan koppel. De auto laadt zich in 40 minuten tijd tot 80 procent op. Binnenin vinden we een fraai interieur, waar het dashboard is verfijnd met twee schermen, genaamd Touch Duo Pro.
De Jaguar I-PACE is vanaf 80.330 euro te bestellen, waarmee je het goedkoopste model op de kop tikt. Het gaat hier om de S. Daarboven vinden we, in volgorde, de SE en HSE. Jaguar stelt tevens een beperkt aantal First Edition-modellen beschikbaar. Let op: de I-PACE geniet slechts 4 procent bijtelling.