Nieuws

Het is moeilijk om de smartphone weg te denken uit het leven van de prille twintiger; daarom is het verrassend dat vooral Generatie Z (18 – 24 jaar) toch vooral veel waarde hecht aan de mening van familie en vrienden bij aankoop van een nieuwe auto.  Ook generatie Y (25 – 35 jaar) vindt de mening van vrienden, familie en kennissen erg belangrijk; 27,4% geeft aan de mening van hun omgeving mee te laten tellen in de afwegingen. Dit verrassend resultaat komt uit het AutoTrack Generaties onderzoek.

Generatie X vol vertrouwen online

Generatie X ( 35 – 54 jaar) hecht dan weer vooral waarde aan het advies van een autodealer en oriënteren zich voornamelijk online in de zoektocht naar een nieuwe auto.  Ook Babyboomers hechten veel waarde aan online portals en persoonlijk contact met de autodealer in hun zoektocht naar een nieuwe auto.  Online oriëntatie is een gegeven over alle generaties heen, echter zijn het vooral de 35-plussers die online de knoop doorhakken in hun zoektocht.

Rol van bronnen bij oriëntatie nieuwe auto

graph-1_generaties.jpg

Online blijft belangrijk

“Als je advies inwint over de aanschaf van een tweedehands auto, is naast de online oriëntatie ook het persoonlijke contact en het vertrouwen dat daarmee gepaard gaat van groot belang. Bij generatie Y en Z ligt daarbij de nadruk op persoonlijke gesprekken met familie, vrienden en kennissen. Babyboomers winnen liever persoonlijk advies in bij hun vaste autobedrijf of dealer.”, aldus Erna Staals, directeur van AutoTrack.

Hoe bereik je als autobedrijf Generatie Z en X?

Aanwezig zijn op social media is tegenwoordig een must. Via Facebook en Instagram delen jongeren dagelijks items met elkaar en vragen ze elkaar om advies. Iemand die zijn of haar eerste auto kocht in uw showroom, wil dit vast delen op social media.  Zorg dus bij aflevering voor een leuke foto en deel deze via uw social media kanalen!

En uiteraard, tevreden klanten brengen nieuwe klanten naar uw showroom.  Ook de tieners van uw klanten zijn binnen een paar jaar klaar zijn voor een eigen auto; grote kans dus dat ze via uw tevreden klanten de weg naar uw showroom vinden.

Favoriete auto per generatie

Uit data van AutoTrack blijkt heel duidelijk de voorkeur van generaties voor specifieke types auto met bijbehorende voorkeuren.

graph-2_generaties-1024x354.jpg