Wie gaat er overstag?

Terwijl de rest van de wereld zich druk maakt om welke nieuwe Volkswagen er nu weer gepresenteerd gaat worden, timmert Kia hard aan de weg om haar auto’s steeds verfijnder te maken. Waar de Ceed en Rio de fraaie designtaal voor vrijwel iedereen beschikbaar maken, zoeken de Stinger en K900 het iets hogerop. En juist die laatste, grootste Kia, wordt nu nog verfrissender.

De K900 is in feite niet meer dan een ingetogen, goedkoper alternatief voor zijn Duitse concurrenten. Althans, zo probeert Kia de wagen in ieder geval in de markt te zetten. De K900 moet het op papier opnemen tegen auto’s als de Audi A8 en BMW 7-serie, maar of iedereen de K900 ook daadwerkelijk met die wagens associeert is een ander verhaal. Voor Europeanen maakt het niet zoveel uit, aangezien de wagen hier niet verkrijgbaar zal zijn.

kia-k900-voor.jpg

Hoewel de K900 een vrij ingetogen bolide is, wekt het veelvuldig gebruikte chroom toch de indruk dat we met een auto uit het premiumsegment te maken hebben. Dat, en het feit dat er binnenin voldoende ruimte is, dankzij de meer dan 3,1 meter lange wielbasis.