Nieuws

Als we het groeiende aantal laadpalen in Nederland als maatstaf mogen gebruiken, is de opmars van de elektrische auto niet meer te stuiten. Wat zijn de gevolgen hiervan?

In 2010 stonden in ons land welgeteld vierhonderd laadpalen. Vandaag zijn dat er volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) 21.000. Hiervan staat een derde deel op openbaar terrein en twee derde deel op particulier grondgebied.

Gedeelde smart

Vanwege de grote stijging in vraag naar laadpalen zullen we in de nabije toekomst waarschijnlijk moeten aanleren om onze privé-laadpaal met buurtgenoten te gaan delen. Vooral in de stad wordt het onmogelijk om iedereen zijn eigen e-tankstation te gunnen. Daarom wordt door experts nu al hardop gedacht over een voor iedereen acceptabele oplossing. Logistiek valt er voorlopig nog veel te verbeteren. Het zou het mooiste zijn als eerst die 21.000 laadpalen non-stop zouden worden bezet. Dat is in elk geval goedkoper dan steeds nieuwe laadpalen neerzetten. Tenslotte moeten de plannenmakers er ook rekening mee houden, dat de hausse rondom elektrische auto's gedeeltelijk van voorbijgaande aard zou kunnen zijn.

Oplaadpunt-apps

Er zijn allerlei apps in de handel waarmee je een laadpaal bij je in de buurt kunt vinden. Ze zijn compleet met adres, navigatie-info en een filter om onderscheid te kunnen maken tot de verschillende soorten laadpalen. Sommige importeurs van elektrische auto's hebben een eigen app met allerlei bijzondere info. Zo geeft de LEAF-app van Nissan desgewenst de batterijstatus van je eigen auto weer en kan de Opel My Ampera-app hulpdiensten voor je inschakelen.