Na de UX gaat Lexus het nóg een maatje kleiner proberen met de Lexus LBX. Deze auto moet het luxe Lexus-gevoel brengen in een verpakking ter grootte van de Toyota Yaris Cross. Doel is om auto’s als de Audi Q2 en DS 3 het vuur na aan de schenen te leggen.

Met recht de kleinste Lexus ooit

De gloednieuwe Lexus LBX (wat overigens staat voor Lexus Breakthrough Crossover) is maar liefst 30,5 centimeter korter dan de tot nu toe kleinste, de UX. Hoewel hij ongeveer de maten van de kleine Toyota Yaris Cross heeft, zit er meer ruimte tussen de wielen – zowel in de lengte als in de breedte – waardoor hij breed en gedrongen oogt. Hij is bovendien iets langer en breder, maar ook lager. Door de langere neus is zijn bagageruimte met 332 liter echter 65 liter kleiner. De Lexus LBX moet dan ook vooral het verschil maken op het gebied van luxe.

Lexus LBX komt in 4 ‘atmospheres’

Lexus heeft de LBX speciaal ontworpen voor Europa. Om te benadrukken dat de nieuwe Japanner toch echt onderscheidend is ten opzichte van wat er al rondrijdt in zijn klasse, heeft de marketingafdeling kosten noch moeite gespaard. Zo is de Lexus LBX niet in uitvoeringen, maar in vier atmospheres verkrijgbaar. Je moet er maar op komen. Aan de luxere kant vinden we de Elegant en Relax, waarbij Relax door onder andere leer op de stoelen een treetje hoger staat. Sportievelingen kiezen voor Emotion of het iets rijkere Cool.

Duidelijk onderscheid

Met deze atmospheres wijkt Lexus duidelijk af van de uitvoeringen van andere modellen. Iedere atmosphere heeft zijn eigen bekledingsstof, afwerking en wielen. Ook het kleurenpalet is net even anders en bestaat uit negen tinten die lang niet allemaal zakelijk zijn. Felgeel, opvallend blauw en rood zijn hier voorbeelden van. Ook leuk: bij zes van de negen kleuren kun je het dak in het zwart bestellen. Voor verdere personalisatie van zelfs de kleinste details –zoals een stikseltje in de stoelen of een andere kleur gordels – kun je terecht bij Lexus Bespoke Build. Veel ruimte voor persoonlijke inbreng, dus.

Lexus heeft grote plannen met de LBX

Als het aan Lexus ligt, zie je de LBX straks veel terug op straat. Begin 2024 moet de kleine Japanner in de showroom staan. Datzelfde jaar moeten we 25.000 in Europa rondrijden. En dat in een werelddeel waarin Lexus in 2022 slechts 70.000 auto’s verkocht. Wat de auto gaat kosten, is nog niet duidelijk. Liever nu al een Lexus rijden? Bekijk onze Lexus occasions.