Een verrassend verfrissende nieuwkomer.
Mazda heeft het altijd al anders aangepakt dan zijn directe concurrenten en met de nieuwe Mazda3 wordt dit duidelijker dan ooit. De Japanse autofabrikant heeft in Los Angeles de doeken van de nieuwe middenklasser getrokken en het blijkt een juweel te zijn. Zowel van binnen als van buiten overtreffen de hatchback en sedan hun tegenstanders.
Van de voorkant is de Mazda3 een herkenbare machine, want de neus komt grotendeels overeen met zijn huidige familieleden. De achterkant, daarentegen, heeft een verandering van jewelste ondergaan. Met name de hatchback springt eruit, door zijn machtige c-stijl. Deze is bij de sedan iets minder benadrukt, maar ook daar oogt de achterzijde meer dan fris. Binnenin herkennen we het minimale interieur, dat er wederom zeer netjes uitziet.
Voorin de Mazda3 vinden we een aantal verschillende benzine- en dieselmotoren. De Mazda3 wordt aanvankelijk geleverd met een 1.5 en met een 2.0 SkyActiv-G-benzinemotor en voor de dieselrijders is er de 1.8 SkyActiv-D. In een later stadium komt daar ook nog de gloednieuwe SkyActiv-X-benzinemotor in te liggen. Dit is Mazda’s nieuwe huzarenstuk, die even zuinig moet zijn als een dieselmotor. Het is de eerste keer dat Mazda de krachtbron in een productieauto legt.