En het aantal neemt iedere dag nog stevig toe.
De EU heeft fabrikanten verplicht vanaf 31 maart 2018 personenauto’s te leveren met het EU eCall-systeem. Echter wil dit niet zeggen dat autofabrikanten het systeem nu plots introduceren op haar bolides. Integendeel, Mercedes heeft de afgelopen jaren al hard doorgewerkt om het systeem in haar auto’s te verwerken.
Het noodoproepsysteem van Mercedes, dat in alle huidige modellen wordt geleverd, kwam voor het eerst in 2012 in auto’s terecht en werd twee jaar later standaard in iedere auto gestopt. Het systeem, dat verkrijgbaar is in Europese 35 landen, is inmiddels te vinden in meer dan 3,5 miljoen personenauto’s. Mercedes levert het systeem al sinds 1998 in de Verenigde Staten, dus de voertuigen die er daar over beschikken zijn niet in de cijfers meegerekend.
De noodoproepcentrales van Mercedes die de berichten in de gaten houden krijgen maandelijks ruim 20.000 oproepen binnen . Het proces dat aan het systeem is verbonden is, is een stuk efficiënter dan een traditionele oproep en zou de responstijd van een ongeval, volgens de Europese Commissie, met 50 procent inkorten. In andere woorden, de hulpdiensten kunnen veel sneller ter plaatse zijn om assistentie te verlenen.