Weten we dat ook weer.
Na maanden, zelfs jaren van speculatie heeft Porsche afgelopen week eindelijk bekendgemaakt hoe haar eerste volledig elektrische auto gaat heten. De auto die in 2015 werd geïntroduceerd als de Mission E, zal vanaf volgend jaar in productie gaan onder de naam ‘Taycan’.
Zoals gebruikelijk bij de namen die Porsche haar modellen toespeelt, heeft ook de naam van de Taycan een achterliggende reden. De naam Taycan zou verwijzen naar het trappelende paard dat we in het Porsche logo terugzien.
Over trappelende paarden gesproken, de prestatiecijfers die Porsche tegelijkertijd presenteerde, vielen ietwat tegen. Hoewel de Taycan liefst 600 pk aan boord krijgt dankzij twee elektromotoren, gebruikt de fabrikant uit Zuffenhausen de NEDC-cyclus om het rijbereik van de auto aan te duiden. Dit in tegenstelling tot de veel relevantere, tevens binnenkort te hanteren WLTP-cyclus. De kans is dus riant dat de Taycan de 500 kilometer amper zal halen. Daarbij doet de Taycan onder voor de al veel oudere Model S. Waar de Duitser 3,5 seconden nodig heeft om de 100 km/u te bereiken, doet de Amerikaan het op zijn best in 2,2 seconden. 0 naar 200 km/u gebeurt in ‘minder dan 12 seconden’.