De ware Vliegende Hollander.

Op het Autosalon van Genève, dat nog tot zondag voortduurt, werd vorige week tussen alle gigantische onthullingen een opmerkelijk voertuig van Nederlandse origine onthuld. We hebben het over de productieversie van de PAL-V, een échte vliegende auto.

De PAL-V Liberty, zoals hij voluit heet, is echter niet zo eenvoudig te gebruiken als je misschien zou verwachten. Oftewel, niet iedereen mag achter het stuur kruipen om op een willekeurige plek op te stijgen. Nee, de PAL-V Liberty mag misschien een handig apparaat zijn, er zijn wel degelijk een aantal regeltjes en restricties aan verbonden.

pal-v-liberty-zij.jpg

De PAL-V Liberty heeft bijvoorbeeld een specifieke plaats, zoals een klein vliegveld, nodig om de lucht in te mogen. De Liberty mag pas opstijgen wanneer hij een strook van tussen de 90 en 200 meter lang en 20 meter breed heeft gevonden. Daarnaast mag je hem alleen de lucht inrijden wanneer je in bezit bent van een vliegbrevet.

Om te rijden maakt het apparaat gebruik van een techniek die vergelijkbaar is met de Carver One. In andere woorden, hij ‘leunt’ de bochten door. De rotor op het dak klapt in vijf tot tien minuten uit. Deze fungeert als een gyrokopter, die er in combinatie met de duwrotor aan de achterzijde voor zorgt dat hij daadwerkelijk in staat is op te stijgen.

pal-v-liberty-interieur.jpg