Nieuws

Een SUV heeft een hoog laadvermogen, waarmee je zowel sportief als gebruiksmatig goed uit de voeten kunt. Een coupé daarentegen, heeft de sportieve looks en de snelheid. Een logische stap is dan dus de combinatie van deze twee modellen: de SUV Coupé.

Koreaanse pionier

Als je een gewone SUV horizontaal in tweeën hakt en er een coupé-dak opzet, dan heb je een SUV Coupé. Oftewel een cross-over Deze mijlpaal (in 2005) was niet de verdienste van Mercedes of van GM, maar van SsangYong uit Zuid-Korea. De lompe SsangYong Actyon was bepaald geen beauty. Deze auto werd buiten Korea dan ook aanvankelijk niet serieus genomen.

Nieuwe trend?

![suv-coupe_lister258x150.jpg](//images.ctfassets.net/tmk3oi6u1mmf/3KeQ8Q34CQUk4Cuee0UkSk/9f7f58e40de2fabd785f233c41c896bf/suv-coupe_lister258x150.jpg)

Terwijl de SsangYong Actyon flopte kwam in 2007 ineens BMW met de eerste van zijn X-serie (voor de duidelijkheid: met de X van cross-over). Een merk als BMW neem je altijd serieus. Nog een jaar later stapte ook Mercedes-Benz met zijn GLE in, al kan je je afvragen of dat niet meer een reactie op de BMW X was. Tesla heeft tegenwoordig zijn Model X. Binnenkort wordt de Range Rover Sport Coupé verwacht, met op iets langere termijn een Renault (mogelijk op basis van de Kadjar).