Vleugeldeuren zijn altijd goed, maar dat alleen is geen verkoopargument. Gelukkig heeft Tesla’s Model X nog meer functies dan z’n ‘falcon wing doors’, maar maken die de SUV de moeite waard? De auto is volledig elektrisch, klopt menig supercar op de dragstrip, heeft permanente vierwielaandrijving én kan tot zeven personen vervoeren. Klinkt als een sprookje, maar Tesla’s Model X belooft het waar te maken.

Zwaargewicht

Al die beloofde power – het topmodel, de P90D, gaat in 3,4 seconden geruisloos naar de 100 km/u – moet ergens vandaan komen, dus is vijfhonderd kilo toegeschreven aan het batterijpakket en daarmee komt het totaalgewicht van de elektrische super-SUV op zo’n 2468 kilo schoon aan de haak. Kortom, de Model X is bepaald geen lichtvoetig ventje. Dat heeft ook z’n weerslag op de looks. De Model X is voor zijn omvang extreem gestroomlijnd, maar is hij ook mooi? Nou, dit puntje valt het beste samen te vatten als ‘je houdt ervan of je houdt er niet van’. Een middenweg is er niet.

Gevleugelde vriend

De eerdergenoemde falcon wing doors vormen het grootste showeffect van Tesla’s SUV en direct ook het grootste pijnpuntje. Het is en blijft een mal gezicht om die deuren open te zien gaan. In theorie zouden ze er vooral voor moeten zorgen dat de in- en uitstap van de auto gemakkelijk gaat; in de praktijk blijken ze vooral ergernis op te roepen. Waarom? Het openen en sluiten van de deuren – dat uiteraard automatisch geschiedt – gaat tergend langzaam. Daarnaast kun je niet zomaar in- of uitstappen. Ze gaan pas open als de auto zelf heeft geconstateerd dat er genoeg ruimte naast én boven de auto is om de deuren open te laten gaan. Wij zien al voor ons dat je na noest zoeken eindelijk een parkeerplek hebt gevonden, om vervolgens je oma op de achterbank achter te moeten laten wegens te weinig ruimte om de deuren te kunnen openen. Handig.

Lekker lang karren

Het instapmodel, de 75D, belooft een actieradius van ruim 400 kilometer, wat in de praktijk neer zal komen op zo’n driehonderd kilometer en da’s acceptabel. Je mag met de Model X een caravan trekken tot 2270 kilo, maar of je je Tesla als vakantie-auto in wilt zetten valt te bezien, gezien je aangewezen bent op tussentijds laden. Een staycation is natuurlijk altijd een optie.

Het grootste nadeel van de Model X schuilt in de prijs, met een basismodel voor zo’n 98k. En da’s duur. Als in, dan concurreer je met de krachtige Porsche Cayenne en Volvo’s prachtige XC90. De vraag is of de Model X uitgesproken en aantrekkelijk genoeg is om die strijd te winnen.