Iedereen aan de Prius?

Er liggen grote veranderingen op de loer in autoland. Met de spotlichten op het milieuvriendelijker maken van auto’s begint de ene na de andere autofabrikant het serieuzer te nemen. Ook in Japan, bij Toyota, is het menens; in de komende jaren, en dan met name in het volgende decennium, wil de fabrikant ervoor zorgen dat er van iedere auto een hybride of volledig elektrische uitvoering komt.

Toyota verdeelt dit onder in enkele categorieën. Naast de bekende hybride-modellen die zichzelf tijdens het rijden opladen of via een stekker hun stroom krijgen, komen er volledig elektrische uitvoeringen, maar wordt de focus ook nog meer gelegd op wagens die op waterstof rijden. Toyota stelt zich als doel om tegen 2030 jaarlijks zo’n 5,5 miljoen auto’s te verkopen, waarvan ongeveer een vijfde deel volledig zonder uitstoot moet zijn.

Om dit te bereiken begint het al in 2020 met het wereldwijd leveren van tien volledig elektrische auto’s. De grootste keerzijde zijn vooralsnog de batterijen, maar ook hier werkt Toyota aan een oplossing. Zo heeft het een nieuwe techniek ontwikkeld die eveneens in 2020 op de markt moet komen. In dit geval gaat het om solid-state accu’s, die sneller opladen en betrouwbaarder zijn.