Het Duitse Volkswagen heeft zijn nieuwste sedan, de ID.7, gepresenteerd. Het model is volledig elektrisch en de nieuwste toevoeging in een rap uitdijende lijst met elektrische modellen. De ID.7 mag gezien worden als de elektrische tegenhanger van de bekende Volkswagen Passat en mag rekenen op een indrukwekkende actieradius. Volgens Volkswagen komt de ID.7 maar liefst 700 kilometer ver op een volle accu.

Volkswagen ID.7 komt als ‘liftback’ en als stationwagen

Wie een blik werpt op de Volkswagen ID.7, ziet direct dat het hier om een vijfdeurs hatchback gaat, dus met een kofferbak die onderdeel uitmaakt van het interieur. Dat heet in dit geval ook wel een ‘liftback’, omdat hij meer de vorm heeft van een sedan. Volkswagen brengt de ID.7 eveneens als stationwagen op de markt. Daarmee is het een auto die het uitstekend zal doen in de zakelijke markt, maar die net zo makkelijk als gezinswagen dient. Hij is een slagje groter dan de Passat, wat betekent dat het met de ruimte binnenin wel snor zit.

700 kilometer ver op een volle accu

Een belangrijk onderdeel van elke elektrische auto is de actieradius. Dat is de hoeveelheid kilometers die afgelegd kan worden op een volle accu en bij de Volkswagen ID.7 begint dit opvallend dicht bij de actieradius van een benzine- of dieselauto te komen. Volkswagen claimt namelijk dat de ID.7 maar liefst 700 kilometer kan rijden op een volledig opgeladen accupakket. Deze claim gaat overigens enkel op voor de ID.7 Pro S, een speciaal model met een hogere accucapaciteit. Het standaardmodel heeft een radius van ongeveer 600 kilometer. Nog altijd behoorlijk indrukwekkend.

Interieur Volkswagen ID.7 is typisch Volkswagen

Waar sommige fabrikanten nog weleens willen uitpakken met een extravagant – of juist zeer minimalistisch – interieur van hun elektrische modellen, is Volkswagen lekker gewoon gebleven. Het interieur van de Volkswagen ID.7 is weliswaar uitstekend afgewerkt en bijzonder netjes ingericht, maar verder typisch Volkswagen. Degelijk, intuïtief en zonder al te veel franje.

Autonoom inparkeren met de Volkswagen ID.7

De Volkswagen ID.7 zit vol met technische innovaties die het rijden aangenamer en veiliger maken. Een mooi voorbeeld hiervan is de mogelijkheid tot autonoom inparkeren. De auto kan namelijk ritgegevens onthouden en zichzelf bij je thuis parkeren. Stel, je moet een smalle carport in, of je wil de auto gewoon op je oprit zetten. Dat kan hij straks zelf, zonder dat je erin hoeft te zitten. Let wel: de ID.7 onthoudt de laatste 50 gereden meters, dus je zal wel eerst tot aan je huis moeten rijden.

Prijs Volkswagen ID.7

Volkswagen wil de auto nog dit jaar op de markt brengen. Over prijzen is nog niets gezegd, maar reken erop dat de ID.7 een concurrent moet worden van de Tesla Model 3 en dat de prijs min of meer in diens vaarwater zal zitten.