Volvo heeft de EX30 gepresenteerd. Deze kleine SUV, die nog onder de XC40 wordt gepositioneerd, is een volledig elektrische auto, die opvallend concurrerend geprijsd is. Het Zweedse merk verwacht dan ook hoge verkoopcijfers van dit model, dat zelfs in de basisversie bijzonder rijk is uitgerust.

Volvo EX30 als ultieme prijsvechter?

Volvo is een merk dat zichzelf graag als ‘premium’ omschrijft en niet geheel zonder reden. De Zweden hebben een rijke vloot aan uitstekende en prijzige auto’s in het assortiment, die uitblinken in luxe en veiligheid. Dat laatste is gelukkig nog altijd zeer aanwezig in de Volvo EX30, want in diens kaalste vorm is het een auto die bestuurder en passagiers uitstekend bedient. De prijs van deze kleine SUV is zeer concurrerend en dus verwacht Volvo dat de EX30 verantwoordelijk gaat zijn voor een groot deel van de omzet.

Volvo EX30 keurig uitgevoerd

Kopers van de Volvo EX30 kunnen kiezen uit tal van uitvoeringen, die van elkaar verschillen in vermogen en uitrusting. Welke versie je ook kiest, hij is rijkelijk voorzien van technische innovaties die het rijden aangenamer en veiliger maken. Tegelijk zorgt de elektrische aandrijving voor uiterst respectabele prestaties. Een sprintje naar de honderd kilometer per uur is in iets meer dan vijf tellen gedaan en de actieradius is met 340 kilometer ronduit prima te noemen voor een EV in deze prijscategorie. Verder kunnen kopers kiezen voor de Extended Range-variant, een versie met een ruimere actieradius.

Wat is allemaal standaard?

De standaarduitrusting van een Volvo EX30 behelst onder andere ledverlichting, parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera, verwarmde en elektrisch bedienbare spiegels, adaptieve cruisecontrol, een camera die de omgeving in de gaten houdt, verkeersbordherkenning en nog veel meer. Aan de veiligheid is natuurlijk eveneens gedacht (want Volvo) en dus krijg je onder andere een rijbaanassistent, een botspreventiesysteem dat actief ingrijpt waar nodig, en een systeem dat Curve Speed Adaptation heet. Dit systeem voorkomt dat je te hard door een bocht rijdt.

Prijzen lopen op bij meer luxe en vermogen

De instapvariant, de Core, is voor een zeer concurrerende prijs te koop, maar wie meer luxe en vermogen wil, zal behoorlijk moeten bijleggen. Denk bijvoorbeeld aan de Twin Motor-variant, die vierwielaandrijving heeft en aanzienlijk harder loopt dan de Core. Kies je dan voor de uitvoering Ultra, dan past de prijs opeens weer uitstekend bij het ‘premium’-label dat Volvo zichzelf zo graag opspeldt. En niet voor niets, want de Volvo EX30 druipt van de kwaliteit.