Volvo heeft met de introductie van de Volvo EX90 een elektrisch vlaggenschip toegevoegd aan diens assortiment. Deze grote SUV geldt als een bijzonder luxe en ruim uitgeruste auto, die de strijd aangaat met vergelijkbare SUV’s van Duitse komaf. Daar hoort een stevig prijskaartje bij, dat begint bij net iets minder dan een ton.
Zeven zitplaatsen in de Volvo EX90
Voor liefhebbers van een ruime SUV, is de Volvo EX90 uitstekend geschikt. De auto biedt plaats aan maar liefst zeven personen en in de kofferbak is het gemakkelijk verdwalen. Dit levert tegelijk een auto op die bepaald niet lichtvoetig is en die evenmin gemakkelijk door het stadsverkeer te manoeuvreren is. Vrees echter niet: Volvo heeft de EX90 voorzien van een hele lijst aan innovaties, die met name voor de veiligheid bedoeld zijn. Dit maakt van de EX90 een vrij revolutionaire auto, wat een deel van het prijskaartje verklaart.
Veiligheid boven alles in de Volvo EX90
De Volvo EX90 barst van de hulpmiddelen die zich richten op de veiligheid. Nu is dat niets nieuws bij Volvo – het merk staat al tientallen jaren bekend als pionier op dit front – maar de techniek is meer en meer gericht op het voorkomen van een aanrijding, in plaats van het beperken van de gevolgen ervan. Denk in dat geval aan een noodstopsysteem dat zelf bijstuurt indien nodig, adaptieve cruisecontrol, een systeem dat speciaal bedoeld is voor het veilig navigeren door druk verkeer, rijbaanassistentie die zelf meehelpt en ga zo maar door.
Performance voor de liefhebber
De Volvo EX90 komt in zijn meest ‘goedkope’ vorm met een heel keurige elektrische aandrijving, die de auto in staat stelt om lekker vlot te bewegen. En dat is knap, want de EX90 is relatief zwaar. Wil je echter meer vermogen, dan kies je voor de Performance. In dat geval is de Volvo EX90 serieus krachtig en dekt ‘vlot’ niet langer de lading. Elke EX90 komt met vierwielaandrijving, waarbij de aandrijving zich iets meer richt op de achterwielen. De actieradius ligt in beide varianten net iets onder de 600 kilometer.
Flink prijskaartje voor een flinke auto
Met een instapprijs van net geen ton kan de Volvo EX90 met recht een vlaggenschip genoemd worden. De ruime afmetingen, de overal aanwezige, hoogwaardige techniek en het stevige accupakket maken de Volvo EX90 tot een met recht gevreesde concurrent van Duitse merken als Mercedes-Benz, BMW en Audi.