Het zijn geen meldingen die je graag ziet op je dashboard, maar bij een oververhitte motor gaan de toeters en bellen in je auto behoorlijk los. Niet zo gek, want doorrijden met een oververhitte motor kan het probleem vele malen erger maken. Wat je auto je niet vertelt, is wat je moet doen als je motor oververhit is. Natuurlijk moet je zo snel mogelijk stoppen, maar wat gebeurt daarna? Dat hangt helemaal af van wat er precies aan de hand is met je motor. We geven je enkele tips, zodat je niets doet wat het probleem verergert.
Waardoor raakt een motor oververhit?
Laten we beginnen bij mogelijke redenen van oververhitting. Die kunnen namelijk behoorlijk variëren. Het is lang niet altijd een groot probleem, soms komt het door je eigen handelen en is er verder weinig aan de hand. Dus, waarom raakt een motor oververhit? Dit kan er aan de hand zijn:
- Je rijdt in een te hoge versnelling een te steile helling op. Hoe meer toeren je auto maakt, hoe beter hij gekoeld wordt. Zeker als je zwaar beladen (dus bijvoorbeeld met een aanhanger) een helling op rijdt, is het rijden in een lage versnelling belangrijk. Rij je in een te hoge versnelling, dan wordt je motor snel te warm.
- Je koelvloeistof is niet toereikend. Het kan door een lek komen, of misschien gewoon omdat je te lang niet meer het peil van je koelvloeistof hebt gecontroleerd, maar als je koelvloeistof niet toereikend is, heeft dit gevolgen.
Bovenstaande oorzaken zijn vrijwel altijd de oorzaken van een oververhitte motor. En het wordt pas een echt probleem als er iets aan de auto kapot is, wat ervoor zorgt dat de koelvloeistof weglekt.
Wat te doen als je motortemperatuur te hoog is?
Is de naald van je motortemperatuur in het rood, of geeft je auto een melding van oververhitting? Volg dan de volgende stappen:
- Stop zo snel mogelijk (veilig!) aan de kant van de weg en zet je motor af. Heb je een nieuwere auto, dan kan het helpen om je auto in de accessoirestand te zetten, zodat de elektrische waterpomp helpt met het afkoelen van de motor.
- Neem even rust. Wil je onder de motorkap kijken, dan kan dat. Blijf echter van de vuldop af, want als die geopend wordt, spuit er kokend water uit. Het behoeft geen extra uitleg wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
- Kijk onder de auto. Zie je een plas water? Dan lekt er koelvloeistof uit je auto en is de trip voorlopig ten einde. Bij een dergelijke lekkage kan je niet verder rijden en is het zaak om de wegenwacht in te schakelen.
- Is er geen lek? Controleer dan desondanks of je motor genoeg koelvloeistof bevat. Het lek kan heel klein zijn, zodat je met een aanvulling in ieder geval verder kunt rijden. Wacht wel tot de wijzernaald van de koelvloeistofmeter weer aangeeft dat de temperatuur is gedaald. Heb je geen koelvloeistof bij je? Dan kan je ook water gebruiken.
- Is alles afgekoeld en heb je genoeg koelvloeistof? Dan kan je weer rustig doorrijden. Mogelijk reed je in een te hoge versnelling tegen een helling op en was het puur een menselijke fout. Zet voor de zekerheid de verwarming vol open en schakel de ventilatie in de hoogste stand, zodat je warmte onttrekt aan de motor.
- Een check bij de garage is wenselijk, ook als de oververhitting kwam door je eigen handelen. Laat je auto nakijken, zodat je eventuele verrassingen voor bent.
Kun je doorrijden met een oververhitte motor?
Soms wel, soms niet. Je moet sowieso stoppen als je motor te warm is, maar als er geen lek is en je koelvloeistof is op peil, dan kan je doorrijden als je de motor genoeg hebt laten afkoelen. Het is dus soms simpelweg een kwestie van even wachten, even de motor de tijd geven om zijn normale werktemperatuur terug te krijgen en vervolgens tijdens het rijden rekening te houden met wat de motor in welke omstandigheden nodig heeft. Is er wel een lek en heb je niet voldoende koelvloeistof, dan is doorrijden een garantie voor een kapotte motor.
